mandag den 17. september 2012

Vejr-dum weekend


Det blev en weekend, hvor to-do-listen nærmest blev længere i stedet for kortere. Hvor ingen rigtigt fik udrettet noget, og hvor vi søndag aften var små-frustrerede og små-vrisne.

Det skulle have været en arbejdsweekend. Med hæk-klipning, vinduesmaling og græsslåning plus det løse.

Vejret ville bare ikke, som vi ville.

Alle vejrudsigter havde lovet gråt, men tørt vejr hele lørdag.

Men da vi stod op lørdag morgen var det ikke kun gråt, men også vådt.

Finregn.

- Det er slet ikke regnvejr, sagde Gemalen efter at have konsulteret sin smartphone. Så det holder nok snart op.

Fruen skulle ud og vaske vinduer ned til senere maling, men kunne da lige sætte en vask over først.

En vask senere var det stadig både vådt og gråt.

- Min mobil siger, at det er tørvejr, sagde Fruen. Det gør DMI også, så det holder nok snart op.

Det fortsatte hele formiddagen og eftermiddagen med.

Set i bakspejlet kan man så godt undre sig over, hvad der er sket med vores helt almindelige sunde fornuft? Før den første smartphones indtog i det lille hjem ville vi have set ud af vinduet og konstateret, at det var vådt og gråt og iøvrigt så ud til at ville fortsætte sådan en rum tid. Og så ville vi have indrettet os efter det og fået noget fra hånden indendørs.

Nu lader vi os køre rundt i manegen af en lille klods elektronik.

Som vi ovenikøbet kan både se og mærke tager fejl.

Søndag formiddag for vi ud og klippede hæk og malede nogle - men langt fra alle - vinduer.

Over middag skulle Donnaen hentes hos sine morforældre, og inden vi kom hjem igen havde det regnet, så jeg hverken kunne slå græs eller male videre.

Det var den byge, som havde stået og blinket på alle vejrudsigter, men som vi ikke rigtigt havde troet på ...


13 kommentarer:

Madame sagde ...

Jeg anbefaler en dumb-phone som min - den kan stort set ikke mere end et morseapparat, men jeg kan da både ringe og modtage opkald på den, hvis den er tændt ... ;-)

NonnasBlog sagde ...

Øv med vejret. Det spænder ofte ben for ens planer og ofte på andre tidspunkter end forudsagt. Er vejret iøvrigt ikke bedre på TV2 end på DR :-)?

Fruen i Midten sagde ...

Madame: Hi hi, ja hvis den er tændt ;-) Tjah, i hvert fald er nogle af de her smarte apps mere til gene end til gavn. Men hvis man så kunne lære ikke at hænge sig i, hvad de siger, så gik det jo alligevel.

Nonna: Ja, dumt vejr. Eller rettere: dumme os. For vi kunne jo se, det ville blive skidt, men kunne ikke finde ud af at indrette os efter det. Bedre på TV2 end DR? Det ved jeg ikke. Men det er helt sikkert dårligere på min iphone end på Gemalens HTC ;-)

Anonym sagde ...

Det er altså også frækt at vejret ikke retter sig efter de apps I har i jeres smartphones. Det er rigtigt usportsligt men jeg ved ikke hvad jeg vil råde jer til i den forbindelse. At gå ud og kigge på himmelen måske. Eller vænne jer til at kigge på nedbør-radaren i stedet. Altså den på smartphonen :-) Den plejer nemlig at være ganske præcis.

Fruen i Midten sagde ...

Overlever: Ja, det er både frækt og usportsligt. Nedbørsradaren viste heller ingenting. Faktisk. Så et kig på himlen er nok det smarteste. I det hele taget kommer man jo tit langt med almindelig sund fornuft ;-)

Lene sagde ...

Ja nogen gange er det lettere bare selv kigge ud af vinduet og bedømme :-) Regnvejr er da ellers en god undskyldning for ikke at lave noget. Min undskyldning var dog at vejret var for godt til at lave noget ;-)

Inge sagde ...

Det er ski frækt med fræk på, at man ikke kan regne med vejrudsigten på sin smartphone.. :-)
Jeg har ingen gode råd, herovre var virkelighed og app mere enige.. :-)

Rejen sagde ...

Det bedste er bare at kigge ud af vinduet og så blæse på vejrudsigterne de passer tit slet ikke...:-)

Ellen sagde ...

De gange på et år, vejrudsigterne rammer plet, kan vel tælles på et par hænder og fødder, men det tager lang tid at indse ... John og jeg er dog ved at lære at tage vejret, som det kommer og ikke som det loves.

Og jo, Nonna: Hvis man vil have en optimistisk vejrudsigt, skal man se TV2 - men den er ikke mere rigtig af den grund ;-)

Fruen i Midten sagde ...

Lene: Når man nu har sat sig i hovedet, at der skal bestilles noget udenfor, så er det altså træls, når vejet ikke arter sig. Havde vi brugt vores sunde fornuft, havde vi godt kunnet se, at det ville vare ved, og så havde vi nok brugt tiden fornuftigt indendørs. Men gider man ikke lave noget, er vejret tit en god undskyldning ;-)

Inge: Ja, det er nemlig frækt ;-) Og hvorfor der er mere overensstemmelse mellem vejr og app hos jer, kan man jo kun gisne om ...

Reje: Næh, du har vældig meget ret :-)

Ellen: Jeg håber, at du dermed mener, at der stadig er en chance for, at jeg vil lære ikke at tage mig af vejrudsigterne? :-)

Stegemüller sagde ...

Det er irriterende, når man ikke kan få vejret til at passe med de planer, man har lagt for dagen. Jeg råder jer klart til at bruge jeres sunde fornuft i stedet for at lytte for meget til jeres smartphones. Så kunne I have fået meget mere ud af søndagen. Herovre på Sjælland var det i øvrigt fint vejr hele dagen - ti hi...

Annemor sagde ...

Nei det var dette med vær og se ut vinduet da :-)
Jeg tror vi har "glemt" å bruke hodet og øyne, men tror på elektronikken i smarte phoner, som er dumme som ....
Ha en tørr dag :-)
Mormor

Fruen i Midten sagde ...

Mormor: Du har ret; vi glemmer at bruge hovedet og tror mere på elektronikken. Det er lidt ligesom med GPS'en, som man også køre bevidstløst efter i stedet for at bruge kort og almindelig sund fornuft ;-)

Tak! Lige nu SER vejret godt ud, men jeg tror ikke det holder :-)