lørdag den 8. september 2012

Må man græde over spildt æblejuice?


Da jeg kom hjem igår efter arbejde, var vores ellers normalt ret spejlblanke køkkengulv pludselig temmelig mat at skue, og jeg kunne se, at der var tværet hen over det med et eller andet. Straks havde jeg Donnaen i forhør:

- Har du tabt noget på gulvet?

- Nej, jeg ved ikke, hvad det er, svarede hun forurettet.

- Jamen, det er helt syltet ind i et eller andet?

- Jah, far var også igang med at vaske eller tørre noget i morges.

Det havde Gemalen ikke nævnt, men måske havde han bare tabt noget og så troet, at han gjorde gavn ved at køre rundt i det med en karklud ...

I hvert fald var der ingen vej udenom; gulvet skulle vaskes. Nu. Og det blev det.

Senere fortalte Gemalen, at ja, han havde vasket gulvet, men at nej, han havde ikke spildt noget.

Så hverken han eller Donnaen havde altså spildt noget, og det havde jeg heller ikke. Sært tilfælde ...

Da jeg skulle lave aftensmad og åbnede køleskabet, sagde det zschlupfssh på en meget klistret måde, og jeg kunne slet ikke lukke lågen igen, for den nederste gummiliste var gået delvis løs i forbindelse med zschlupfssh-lyden. Hele bunden af køleskabet og gummilisten var totalt klistret og snasket, og jeg var nu helt overbevist om, at enten Gemalen eller Donnaen havde tabt kartonen med æblejuice uden rigtigt at gide at indrømme det.

Vaske, skure, gnubbe, tørre efter og putte gummilisten tilbage på plads, og så tænkte jeg ikke mere over det.

Før i morges, hvor jeg åbnede køleskabet, og det igen sagde zschlupfssh, og jeg stod med en dryppende æblejuicekarton i hånden.

Og der i det klare morgenlys kunne jeg nu se katastrofens omfang. Noget jeg behændigt havde undgået indtil da. (Undskyldning: jeg må have været meget træt og skulle vist kun bruge noget fra øverste hylde ... Hmm).

Æblejuicekartonen var utæt, og ikke alene sejlede hylden i lågen. Det havde også dryppet ned på den næste hylde. Og den næste. Så ketchup og saft og remoulade og levertran og alt det andet dels stod og soppede i æblejuice dels var blevet dryppet på i et uskønt mønster. Så ikke alene skulle lågen og hylderne vaskes af. Hver eneste dum flaske eller bøtte skulle også.

Ikke nok med det. Det var også dryppet ind i køleskabet, på de nederste hylder og skuffer.

Det eneste, jeg kunne glæde mig over, var at det ikke var dryppet ind i skufferne, så hverken gulerødder, broccoli eller andet var blevet marineret i æblejuice. Og resten var emballeret i bøtter og bokse og havde heller ikke taget skade.

Og nu er mit køleskab pænt og ny-rengjort.

Så måske var det slet ikke så slemt.

Men i morges klokken halv ni var jeg slet, slet ikke glad.


Nej, det var ikke dén karton. Den utætte er smidt ud!

13 kommentarer:

Stegemüller sagde ...

Der er ikke noget så træls som safter, der flyder, hvor de ikke skal, og der skal ikke meget æblejuice til, før hele køleskabet er fyldt med saft. Godt du fandt 'synderen' og at det ikke var gået så galt som det kunne være gået.

Rejen sagde ...

Adder, sådan noget æblejuice er noget værre klistret stads. Godt at "synderen" blev opdaget inden du fik delt skideballer ud..God søndag...;-D

randiglensbo.dk sagde ...

Sikke en redelighed!
Nå, men der er jo ikke noget, der er så galt, at det ikke er godt for noget - rengjort kølekab og nyvasket gulv er jo ikke så skidt enddda :-)

Randi

Madame sagde ...

Du godeste, sikke noget - og så var der altså endnu en utæt karton - jeg kan se det for mig :-)

Men nu har du både rent køleskab og gulv, og det er mere end hvad jeg har ... ;)

Johanne sagde ...

Sikke da noget klister - men tænk at beskylde 2 uskyldige mennesker for noget, de ikke har gjort :-) Kan tænke mig, de er en lille smule stødt :-)
God søndag.

Lene sagde ...

Det skulle da lige være mælk, som er meget fedtet, så hellere juice, hvis man kunne vælge, hvilket man jo så ikke kan ;-)
God søndag!

Fruen i Midten sagde ...

Stegemüller: Nej, du har ret; der skal kun ganske lidt væske til at søle et meget stort område ind i klister. Og nu hvor det hele er rent igen, var det jo ikke så slemt :-)

Reje: Ja, helt utrolig klistret, og godt ja, at ingen nåede at få uberettigede skideballer :-)

Randi: Bagefter er det helt fint med rent køleskab og nyvasket gulv :-) Men det stod godt nok ikke lige på programmet, at det var det, der skulle laves på det tidspunkt ...

Madame: Ja, det var noget snask - og endnu en utæt karton. Vi har normalt alle kartoner til at stå op, netop fordi mange er lidt utætte i toppen, men denne her var utæt i bunden! Måske er dit gulv ikke super-nyvasket, men du kan garanteret gå på det uden at hænge fast ;-)

Johanne: Heldigvis nåede jeg ikke at beskylde nogen for noget, men jeg tænkte godt nok mit ... Tak i lige måde :-)

Lene: Ja mælk er fedtet, men juice er klistret. Jeg tror, det kan være hip som hap, hvad man griser med ... Også god søndag til dig :-)

Anonym sagde ...

D.E.T. er bare sådan noget man overhovedet ikke gider have. Der er næsten ikke noget værre end et køleskab, der er sovset ind i et eller andet sukret stads.

Men ok - det er da en anledning til at gå tingene efter og få det gjort rent igen.

Inge sagde ...

Ja for pokker du har 100% ret til at storgræde.. Øv hvor det lyder træls.. også selv om resultatet er et skindende rent køleskab. :-)

Anonym sagde ...

Sikke da en omgang sukkerstads , jeg kan lige se det hele for mig,,men men Nu var der en god grund til en omgang
Hovedrengøring i køleskabet.....

Fruen i Midten sagde ...

Overlever: Præcis - både til det ene og det andet :-)

Inge: Tak, det var jeg også lige ved - men nu er jeg kommet over det ;-)

Fru Ipsen: Ja ikke, klister over det hele. Men nu er det så pænt igen, ind til videre :-)

Ellen sagde ...

Addr. Murphy siger, at sådan noget kun sker om morgenen ...

Fruen i Midten sagde ...

Ellen: Murphy har helt sikker ret. Her skete det dobbelt om morgenen. Fredag morgen, hvor Gemalen forsøgte at tørre op. Og lørdag morgen, hvor jeg endelig opdagede, hvad der var galt. En dobbelt Murphy, det er meget godt klaret ;-)