tirsdag den 25. september 2012

En storm mellem ørerne


Gemalen kan bare lægge sig ned og sove.

Også når det er dårligt vejr.

Det er møgirriterende.

Dels fordi jeg ikke kan, og dels fordi han så overhovedet ikke kan forstå, at jeg ikke kan og derfor synes, jeg er et fjollehoved og en hystade. På én gang.

Når det stormer (jo, det gjorde - eller lød nok især sådan, fordi der stadig er blade på træerne) og sjaskregner, som det gjorde i nat, kan jeg slet ikke sove. Og slet SLET ikke med åbent vindue. Gemalen kan kun sove med åbent vindue.

Så ligger jeg der og roterer.

- Læg dig nu til at sove, mumler Gemalen.

- Det blæser, jeg kan ikke falde i søvn!

- Pjat med dig.

- Jeg lægger mig ind i gæsteværelset.

- Der ligger Donnaen allerede, så det kan du ikke, nåede Gemalen lige at meddele, før han sov igen.

Donnaen kan nemlig heller ikke lide voldsomt vejr, og det var hendes hjørne af huset, der var mest udsat igår. Og hun var vågnet, da Gemalen måtte ud på terrassen og flytte omkringrutschende havemøbler ind i læ, før han selv gik seng. Altså var hun fortrukket til roligere omgivelser.

Men Donnaens værelse med lukket vindue var alligevel bedre end soveværelset med et ditto åbent, så der lagde mig ind. Og lå så der og lyttede til ruskvejret og en sær klaprelyd. Som selvfølgelig gjorde det fuldstændig umuligt at falde i søvn. For hvad var det, der klaprede?

Alle døre var lukkede, alle vinduer - altså lige på nær det i soveværelset - var lukkede. Så hvad var det, der klaprede?

Til sidst blev jeg nødt til at forlade min varme dyne og undersøge sagen.

Det viste sig at være badeværelsesdøren. Den var godt nok lukket. Men åbenbart ikke helt tæt. Og kombineret med den voldsomme vindpåvirkning af udluftningsdimsen i brusenichen var det nok til at frembringe klaprelyden.

Op med døren og tilbage i seng.

Til sidst fald jeg selvfølgelig i søvn, men følte, at det stadig var midt om natten, da vækkeuret kimede halv syv.

Uden for var det vindstille.

Gemalen havde sovet som en sten.

Men gæt hvem, der tror, at han ikke kan sove, hvis vi på vores ferier får et værelse, der vender ud mod vejen?

Morgenvindue efter nat med ruskvejr

16 kommentarer:

Madame sagde ...

Hihi, ja din sidste sætning fortæller jo, at noget skyldes vores overbevisning.
Jeg opdagede for nogle år siden øreproppernes velsignelse. Kan varmt anbefales :-)

randiglensbo.dk sagde ...

Jeg kan sove fra blæst, regn og torden - hvis jeg vel at mærke sover i min egen seng. Jeg hader at sove andre steder, og sover helt vildt dårligt, f.eks. når vi er på ferie.

Sådan er vi så forskellige, og med hver vores små "særheder" :-)

Randi

Johanne sagde ...

Jeg føler virkelig med dig. Din beretning kunne godt være foregået her, hvor gemalen har et sovehjerte af guld - uanset hvor han er. Men jeg var til gengæld blevet i min seng på trods af søvnløshed, for jeg kan ikke sove andre steder.

Fruen i Midten sagde ...

Madame: Meget foregår jo mellem ørerne og ikke i ørerne ;-)Bruger selv ørepropper i sjældne tilfælde, men kan ikke lide det. Hverken ørepropperne i sig selv, eller det, at jeg ikke rigtigt kan høre, hvad der sker omkring mig.

Randi: Ja, hvor har du ret :-) Jeg kan sove næsten hvor som helst - bare det ikke blæser ...

Johanne: Tak, men så er jeg jo heldigere stillet end dig, for jeg kan sagtens sove andre steder end i egen seng :-)

Inge sagde ...

Det er altid DYBT unfair når ham ved siden af bare sover og man ikke selv kan falde i søvn. Jeg kan blive så umanerlig irritabel.. grænsende til godt gammeldags sur og vrippen. :-) Når det er mig der sover og ham der er vågen, har jeg svært ved at se problemet.. :-)

Rejen sagde ...

hehe, Jimmi kan også sove fra hvad som helst, jeg er lidt mere sart, gad vide hvordan det bliver i rækkehuset?..;-D

Anonym sagde ...

hæ hæ , smiler TYPISK mænd....
jo det var uvejr i aftes, jeg var selv ude i det,kunne dårligt holde bilen på vejen, det var et vildt vejr i aftes og nat...

Fruen i Midten sagde ...

Inge: Nemlig. Det er HELT urimeligt. Nu er det m-e-g-e-t sjældent, at jeg sover, mens Gemalen ligger vågen, så der er virkelig ikke noget problem ;-)

Reje: I kommer nok begge til at sove lidt lettere en overgang. Når I så har vænnet jer til lydene i rækkehuset, så bliver det ligesom det plejer - at Jimmi sover fra det hele, mens du er mere sart ;-)

Fru Ipsen: Ja, måske er det typisk mænd ;-) Men altså, det var da slet ikke vejr at være ude i i går aftes. Godt du kom helskindet hjem!

Anonym sagde ...

Jeg elsker stormvejr, når jeg altså er indenfor. (orkanen undtaget, det var en grum oplevelse), men kender godt problemet med de klaprende inderdøre, et problem, der dog kan løses med en enkelt sok i klemme.

Men at ligge søvnløs - uanset grunden - når kæresten og hunden snorker om kap, det er altså ikke spor sjovt.
Så er det man vender sig om på den anden side, tænder ipaden, finder et headset og ser et eller andet på net-tv.

Stegemüller sagde ...

Det er så irriterende ikke at kunne falde i søvn. Det har jeg selv store problemer med. Det ville irritere mig til døde, hvis der lå en eller anden ved siden af mig og bare sov på sit grønne øre. Til gengæld er det sådan, at hvis jeg først sover, så kan jeg sove fra selv det værste uvejr, fester og hvad der ellers måtte være.

NonnasBlog sagde ...

Heldigvis har jeg et godt sovehjerte og kan sove fra det meste (hvis jeg er træt nok!)Det gælder både herhjemme, og når vi er andre steder. Godt, at du fik noget ud af din lille "klap-jagt" ;-D!

Fruen i Midten sagde ...

Overlever: Stormvejr er sådan set også okay med mig, så længe jeg ikke skal sove ;-) Vil prøve at huske sokken til næste gang, tak. Og det der med ikke at kunne sove, når andre bare bobler derudaf, er TRÆLS.

Stegemüller: Nemlig, det er SÅ irriterende at ligge der og rotere, mens den anden sover. Godt, at du sover godt, når du endelig sover :-)

Nonna: Du skal da bare nyde dit gode sovehjerte. Sådan et er godt at ha' :-) Ja godt, jeg fandt min klaprende dør. Var ved at gå bananas ...

Annemor sagde ...

Kjenner igjen scenarioet. Og det er IKKE pent å feie av ikkesovende i en slik stund :-)
Håper det blir roligere vær fremover, så du OGSÅ kan sove.
Ha en flott ettermiddag.
Mormor

Ellen sagde ...

Jeg føler med dig, selv om jeg ikke kender til problemet ;-)
Jeg elsker at ligge og lytte til et blæse- eller stormvejr. Hvis man altså lige ser bort fra storme af F1-styrke og derover ... jeg ville gerne kunne lytte hele natten, men falder gerne i søvn ...

Lone sagde ...

Det er sådan en dag, hvor man bare går og venter på at det skal blive sengetid, så man kan få indhentet den mistede søvn.
Ved hvor irriterende det er, jeg er gift med en af den slags der sover FØR han rammer puden. Han hører heller aldrig stormvejr, med mindre han skal til møde i nattetisseklubben :o)

Fruen i Midten sagde ...

Mormor: Næh, men det er svært at finde megen medfølelse fra folk, der næsten sover ... Det har været stille vejr lige siden, og jeg har også sovet. Tak. God dag til dig :-)

Ellen: Ligger du så der og lytter og lytter? Ja, det gør jeg jo også, forskellen er bare, at du nyder det, mens jeg bliver hys. - Hvordan lærer man at nyde det?

Lone: Ja, det er rigtigt. Det er sådan en dag, hvor man kun længes efter at komme i seng igen. Og du er også gift med én, der både kan falde i søvn OG sove fra det hele. Det kan godt være ret 'ih altså' en gang i mellem ;-)