søndag den 23. september 2012

Arbejdsom sensommersøndag


Jeg er (næsten) lige kommet ind efter at have været ude og rive græs.

Fordi jeg ikke blev færdig før aftensmaden.

At rive græs i halvmørke kan bare ikke anbefales, så det vil jeg nok ikke gentage, men det usandsynligt dejlige vejr skulle udnyttes til det sidste, så jeg susede rundt.

De sidste vinduer og døre skulle males. Og det skulle de altså, for lige om lidt bliver det koldt. Og alt for sent. Og vinter. Og øv ... Desuden har de forrige weekender bare vist, at det er med at komme ud over stepperne, hvis der er noget, der skal nåes, inden den sidste rest af sensommer er væk.

Så jeg malede og malede.

Også de øverste vinduer, som ikke bare kræver trappestige, men rigtig stige. Som jeg selv kan skubbe rundt med. Men som Gemalen skal sætte op for at undgå, at der går ren Gøg og Gokke i det. Kein Problem. Eller det plejer det ikke at være. Men i år syntes jeg pludselig, at der var meget langt ned. Måske er jeg ved at udvikle mig til en pyllermås på mine gamle dage?

Over middag så himlen pludselig ud som noget, der kunne udvikle sig til regn.

Hvilket slet ikke var til at bære, når nu græsplænen, der i den grad trængte til at blive slået, ikke var blevet regnet på i halvandet døgn. Altså forlod jeg penslerne og kaste mig over plæneklipperen. Og slog græs og slog græs og slog græs. At det var tre uger siden sidst, fik jeg tydeligt at føle. Højt og efterårsfugtigt. Og umuligt at have med at gøre. Græsset satte sig fast, og jeg måtte ustandseligt stoppe og sparke til plæneklipperen i håb om, at den ville give slip på en hel bunke ophobet græs.

Projektet lykkedes dog omsider, og så var det igen vigtigst at male.

Uden at prale ret meget vil jeg hævde, at jeg er ret god til at male. Det går ikke lynhurtigt. Til gengæld tværer jeg heller ikke ret ved siden af, og det er begrænset, hvor meget jeg drypper. Det ærgerlige er bare, at den første ejer af huset ikke har været velsignet med samme talent, så han har både malet hængsler og fuger plus det løse. Faktisk havde han også malet ret meget på selve glasset, men det fik jeg trods alt gnubbet af for flere år siden. Men selv om vinduesrammerne trængte hårdt til at blive malet, så er de mere end fem år gamle udenomsmalerier paradoksalt nok stadig meget synlige. Det vil sige; det er de overhovedet ikke i det daglige, men når man står/sidder/kravler med næsen helt tæt på, så er de ...

Til sidst blev jeg færdig. Også med de små badeværelsesvinduer, som vender ud mod trappen, så det kræver et snedigt arrangement med to fliser at få stigen til at stå nogenlunde lige.

Men så var det tid til aftensmad. Og derfor blev det ret mørkt, før jeg var færdig med at rive græs.

Men nu er jeg færdig.

Og vældig godt tilfreds med mig selv ...

Glemte at tage et billede i dagslys.  Men med lidt god vilje kan man
vel fornemme, at de øverste vinduer sidder  et pænt stykke oppe?

19 kommentarer:

Mai-Britt, den danske slikmund sagde ...

Sikken da en flittig søndag du har haft! Overvejer om jeg skal ha' dårlig samvittighed over, at ha' sovet lang lur på sofaen og set TV m.m. ;-)

Inge sagde ...

Du har godt nok haft travlt i dag, jeg kan heldigvis ikke male vinduer, det bliver med samme resultat som jeres forrige ejere.. Heldigvis har Hasse samme sikre hånd som dig. :-)

Mille sagde ...

Gid jeg havde været lige så flittig. Jeg har også lidt der trænger, men bliver udmattet bare af at tænke på det.

Har jeg set rigtigt, når det ligner, at stigen må have stået på en altan/repos/balkon? Det havde jeg ikke turdet, så jeg synes, at det er ret sejt gået.

Rejen sagde ...

Du har da haft travlt, og jo man kan godt fornemme der er højt op..;-D

Anonym sagde ...

Det særlige snedige arrangement med to fliser lyder ikke helt autoriseret. :-)

Men sikken flittig dag, du har haft der.

Ellen sagde ...

Din glorie er i en velfortjent størrlse XL nu ;-)
Jeg har godt lagt mærke til, at stiger vokser sig både stejlere og længere med årene. Underligt og temmelig generende, når man skal male i første sals højde ...

Fruen i Midten sagde ...

Mai-Britt: Velkommen forbi min blog :-) Nej da, du skal ikke have dårlig samvittighed, bare du nød det ;-)

Inge: Aner jeg en vis tilfredshed med arbejdsfordelingen mht maling af vinduer hjemme hos jer ;-)

Mille: Bare du har hygget dig med Starutten, så har du bestemt også udnyttet dagen godt :-) Stigen står på vores terrasse, som ganske rigtigt er hævet over almindeligt niveau, men kun omkring en meter vil jeg tro. Så det er ikke så slemt.

Madame sagde ...

Hvor er du flittig! Her har vi stadig hængepartier med at male vinduer og give træbeskyttelse - det kølige og fugtige vejr hr sat en midlertidig stopper for projekterne.

Fruen i Midten sagde ...

Reje: Jah, men det har du garanteret også. Og oven på sidste weekends gåen rundt om mig selv var det ekstra dejligt :-)

Overlever: Det er det bestemt heller ikke. I det hele taget kan det godt gå lidt vildt til, når private maler hjemme i privaten ;-) Heldigvis har vi ikke udhæng og gavle mm, der skal males.

Ellen: Tak, men jeg trængte altså også bare til at få styr på mit malerarbejde, så det fantastiske søndagsvejr var bare helt perfekt. Ja, mærkeligt med de stiger, ikk'? ;-)

Madame: Tak :-) Og når jeg så ser rimfrosten på naboens tag her til morgen, bliver jeg jo ekstra glad. Vi må krydse fingre for, at det gode vejr vender tilbage, så I kan nå det sidste.

Annemor sagde ...

Du skal da ha travelt med å pusse glorien en tid fremover. Ser det ut til :-)
Dyktige du, men to fliser under stigebenet lyder ikke bra. Hm.. Det gikk da visst godt, denne gangen. Sikring med tau hadde kan hende vært noe å tenke på, til neste gang.
Nu, hvil deg borger, det har du fortjent. :-)
Ha en flott dag :-)

Annemor sagde ...

Du skal da ha travelt med å pusse glorien en tid fremover. Ser det ut til :-)
Dyktige du, men to fliser under stigebenet lyder ikke bra. Hm.. Det gikk da visst godt, denne gangen. Sikring med tau hadde kan hende vært noe å tenke på, til neste gang.
Nu, hvil deg borger, det har du fortjent. :-)
Ha en flott dag :-)

Johanne sagde ...

Du kan også sagtens være tilfreds med dig selv.
Vi maler langsomt her, og der er mange små vinduer. Så vi bliver ikke færdige, inden vejret slår om. Derfor har husbond lavet et bræt til at sætte for et vindue af gangen, imens vi tager vinduet af, for at male. Langsomt og sikkert :-)

Fruen i Midten sagde ...

Mormor: Tak, jeg pudser lige glorie i et par dage :-) Det virkede meget godt med fliserne, men hvis en professionel maler skulle have været i gang, skulle der nok stillads til - i hvert fald, hvis Arbejdstilsynet skulle godkende det ;-)

Johanne: jamen, det er jeg også, som du kan se. Vældigt endda :-) Smart ide med brædde-dims til at sætte for vindueshullerne, mens I tager vinduerne ned. På den måde slipper I for at stresse, når vejret nu begynder at vise børster :-)

Anonym sagde ...

Du har lov til at være ret stolt af dig selv, godt gået, jo der ser noget højt ud... ;O)

Østfronten sagde ...

Der er MEGET højt op. Jeg turde ikke. Men props for at være så effektiv (og ikke-højdeskræk)

NonnasBlog sagde ...

Hold da op, hvor har du været flittig! Men jeg kan godt forstå, at du er godt tilfreds med dig selv. Det ville jeg også være. Det er for mit vedkommende altid rarest bagefter!

NonnasBlog sagde ...

Hold da op, hvor har du været flittig! Men jeg kan godt forstå, at du er godt tilfreds med dig selv. Det ville jeg også være. Det er for mit vedkommende altid rarest bagefter!

Stegemüller sagde ...

Du har været rigtig flittig og god! Jeg synes nu også, det ser ud som om de vinduer sidder rigtig højt oppe, og jeg kender godt fornemmelsen af, at det er som om de flytter opad med årene. Godt du nåede det alt sammen, nu kan du gå efteråret i møde med løftet pande.

Fruen i Midten sagde ...

Fru Ipsen: Tak, det er jeg altså også ;-) Og nu regner det ovenikøbet!

Østfront: Ikke meget højt, men højt nok. Var helt stiv i benene i aftes. Givetvis af at spænde af skræk for at skvatte ned. Og tak :-)

Nonna: Efter sidste weekend trængte jeg altså også til at være effektiv. Og den slags projekter er RARE at få overstået. Ja, det er allerbedst bagefter :-)

Stegemüller: Tak tak :-) Dumt ikke? Når nu man har været deroppe før (med godt resultat), så burde det da ikke føles sådan, tværtimod.