søndag den 30. september 2012

Ingen højere?


Ingen gad rigtigt noget denne weekend.

Kun Donnaen, der var blevet pisket kraftigt opfordret til at gøre noget ved sine lektier, havde udrettet noget som helst, da vi nåede søndag middag. Men hen på eftermiddagen, på det tidspunkt hvor en ellers tør søndag blev afløst af finregn, tog en vis mand ved både Gemalen og Fruen, og vi for ud. Gemalen for at vaske bil. Fruen for at gå i haven.

Bilvask i regnvejr er smart nok.

Havearbejde ikke helt så genialt.

Men pyt, til at begynde med regnede det ikke rigtigt. Og jeg fik da fyldt en tre-fire spande med afklip og ukrudt, før jeg opgav. Cirka lige meget af hvert. For efterhånden som jeg får klippet mere og mere af stauderne, kan jeg også komme længere ind i staudebedet. Og dér - åh åh - åbenbares det så, at under dække af stauder og selvsåede sommerblomster har ukrudtet levet sit eget liv.

Jeg fik en gang det gode råd, at jeg bare skulle sætte mine stauder så tæt, at der slet ikke blev plads til ukrudt. Det er så ikke helt lykkedes ... Men i to, næsten tre måneder, fra omkring Sankt Hans og til midt september, lever jeg fint med illusionen. For i den periode står det hele faktisk så tæt, at man kun kan se de mest opadstræbende tidsler, mellem de 'rigtige' blomster.

Desværre er det slut nu. Og efterhånden som jeg klipper ned og rykker op, kan jeg se den grønne underskov af ukrudt. Og hvad værre er, det er ukrudt af den ledeste slags, nemlig senegræs (som efter min overbevisning burde staves med 'g'), der smyger sig afsted og infiltrerer rødderne på mine stauder, så jeg en dag må bide i det sure æble og grave hele molevitten op, hvis jeg vil ondskaben til livs.

Men dér er jeg altså ikke endnu. Jeg nøjes med at rive og rykke, hive og hale. Og bilde mig selv ind, at det hjælper. I hvert fald hæmmer jeg væksten ...

Heldigvis var det hele ikke ren jammer. Der var også lidt underholdning. De små snegle, dem med sneglehus, har afholdt stævne i højdeklatring i mine visne valmuer. Eller også er det en form for pælesidning for snegle. Jeg er ikke helt sikker. 

Men sjovt så det ud.



Og vinderen er..

18 kommentarer:

Inge sagde ...

Jeg har også undret mig over de højt kravlende snegle, men selvfølgelig er det pælesidning for snegle.. :-)

Ellen sagde ...

Hahaha - "pælesidning for snegle" - det var dagens bemærkning :-D Tak for grin.
'Senegræs' med eller uden g som begyndelsesbogstav - kan det være det, jeg kender som 'kvikgræs'? Det er i hvert fald også noget, som fanden har skabt, og hvis du har meget af det, så føler jeg virkelig med dig.

Madame sagde ...

Pælesidning for snegle - det ser fantastisk ud :-) Her hos os ynder de at kravle op ad huset og sætte sig øverst oppe. Hvad de lever af deroppe, er mig en gåde ...

Fruen i Midten sagde ...

Inge: Ja, hvad skulle de ellers lave deropppe? :-)

Ellen: Selv tak :-) Jeg tror senegræs og kvikgræs er det samme. Ja, det er noget djævelskab. Jeg har ikke meget, meget af det. Men jeg har det især ét helt forkert sted, nemlig inde om rødderne på mine hestemynter, og det er nok desværre ikke holdbart i længden. Øv.

Fruen i Midten sagde ...

Madame: Ja, det ser da sjovt ud :-) Vi har også sommetider snegle op ad vinduerne, dog ikke på murene. Det er lidt mystisk, hvad der får dem til at mosle derop, ikke?

Anonym sagde ...

GRINER;;;;;; skønt indlæg pælesidning for snegle ,,,,
herligt tak for et godt grin. ha en dejlig dag ....

Østfronten sagde ...

... nu' jeg kommet helt derop. Hva' fa'en sku' jeg egentlig her... (der er nok en grund til, at det ikke er snegle, der har verdensherredømmet)

Kong Mor sagde ...

Det var det det var! Så langt når snegle ikke i min have før der bliver stittet salt efter dem.
Jeg er IKKE sneglefan.. Eller jo - med hvidløgssmør og persille er de okay!

Hvad klipper du ned? Sådan noget der er i surbundsbede?

randiglensbo.dk sagde ...

Jeg VIDSTE, at der var en mening med sneglenes forkærlighed for at kravle til vejrs.
Selvfølgelig er det pælesidning - genialt set ;-)

Randi

Fruen i Midten sagde ...

Fru Ipsen: Selv tak :-) Og god dag til dig også!

Østfront: Jeg syntes jo nok, jeg kunne høre nogen synge. Det var selvfølgelig sneglene ;-D

Kong Mor: Nej salt mod snegle er et nummer for bestialsk for mig. Iøvrigt har planterne heller ikke godt af det. Jeg klipper det ned, der ser mest trist ud; lupiner, morgenfruer, de knækkede valmuer mm.

Randi: Tror også, at der på ren uvidenskabelig vis er basis for at sige, at der er tale om pælesidning :-)

Anonym sagde ...

Pælesidning for snegle, den forklaring er altså købt.

Rigtigt godt set og det ligner altså meget godt de billeder man ser fra Karrebæksminde, eller hvor det nu lige er folk sætter sig op på pæle i dagevis.

Stegemüller sagde ...

Der er ikke noget at sige til, at du har travlt i haven, når du nu har "genegræs", det er da bestemt noget djævelskab. Bare det ikke infiltrerer dine stauderødder helt.

Jeg kan også godt lide pælesidning for snegle.

Annemor sagde ...

Jeg tror sneglene avholder sin årlige feiring av samtlige søylehelgener :-) i overfangen september /oktober :-) Den fremste er Simeon Stylitt
Ha en fin kveld .
Mormor

Fruen i Midten sagde ...

Overlever: Tak :-) Normalt har jeg ikke samme store detaljesans som alle I halv-proffe fotografer, men de pælesiddende snegle fangede alligevel øjet ;-)

Stegemüller: Jeg burde nok have meget mere travlt, hvis jeg skulle have en chance mod genegræsset. Er absolut bange for, at det vil ende med at infiltrere rødderne på mine stauder. Øv.

Mormor: Jeg måtte lige google mig til, hvem du skrev om. Tak, nu blev jeg lige lidt klogere :-)Goddag til dig og god bedring med din dumme forkølelse!

Rejen sagde ...

hihi, jeg er spændt på om vi også får snegle i haven, på muren eller på pælene..;-D

Fruen i Midten sagde ...

Reje: Jeg er overbevist om, at I også får snegle alle mulige mærkværdige steder. Det er sådan en bonus-ting ved at komme ned på jorden og få egen have ;-)

NonnasBlog sagde ...

Jeg tør slet ikke vove mig ud i haven med hakke, skovl og spade af frygt for, hvad jeg vil finde af ukrudt og genegræs(genialt!), men selvfølgelig: Jeg kunne godt lokkes ud i håb om at overvære en konkurrence i pælesidning for snegle :-)!

Fruen i Midten sagde ...

Nonna: det kan også være lidt skræmmende at tænke på, hvad man kan finde af genegræs (tak :-) )og andet ugræs. Omvendt gælder det bare om at finde nogle gode snegle-pælesidnings-pæl og så vente. Jeg tror, at både årstid og vejrlig er optimale for flere lokale konkurrencer ;-)