lørdag den 20. juni 2015

Valg-logik for perlehøns


Det var så det valg.

Resultatet kan man mene om, hvad man vil.

Lige nu er jeg bare glad for, at jeg ikke står som underviser i samfundsfag i en 8. klasse eller, måske endnu værre, over for statsborgerskabssøgende, integrationsparate udlændinge, der skal lære noget om dansk demokrati.


For hvordan er det lige, at man forklarer, at Helle, som gik frem, er den store taber, mens Lars, som tabte stort, nok ender med at vinde statsministertaburetten?

Det er da lidt sært.

Eller måske er det ikke så sært endda, for man skal som bekendt helst have et flertal bag sig for at danne regering. Og det har Helle ikke længere. Det er bare ikke hendes eget parti, men hendes støttepartier, der er gået så meget mere tilbage, end hun er gået frem, at det samlede resultat er, at balancen har forrykket sig til blå bloks fordel.

Ærgerligt, ærgerligt. Og så må Helle gå af som statsminister. Så vidt så godt. Eller skidt. Alt afhængigt af øjnene, der ser.

At Helle også skulle tage hele rød bloks samlede tilbagegang på sine skuldre og gå af som formand for et parti i fremgang, er dog - for mig - lidt svært at se logikken i.

Ikke mindst i betragtning af, hvordan man ellers kan tackle et forsmædeligt valgnederlag.

For Lars' Venstre gik voldsomt tilbage. De konservative også. Men Thulle og de liberale lagde flere kilometer til deres popularitet, og på den måde vippede balancen altså til de blås fordel.

Og på den baggrund ser det ud til, at Lars kan blive landets næste statsminister. Han synes ikke, at der er grund til at træde tilbage som formand og dermed statsministerkandidat, bare fordi hans parti er skrumpet med en fjerdedel og dermed samtidig reduceret til at være mindre end Thulles parti.

Det er da for alvor sært.

Det forekommer også en anelse sært, at Thulle efter et forrygende valg, der har gjort ham til formand for det største parti i den vindende blok, ikke løber rundt i små cirkler med armene oppe, mens han forlanger at blive både kejser, præsident og statsminister eller i det mindste bare medlem af regeringen. Men det gør han ikke. Han spiller kostbar. Og om det betyder, at de folkelige stadig 'bare' skal være støtteparti, eller om de for første gang skal indgå i en blå regering, står hen i det uvisse.

De konservative er anderledes medgørlige og udelukker ikke ganske muligheden for at indtræde i en blå regering, selv om partiet er skrumpet til at være Folketingets suverænt mindste. I forhold til alle de andre særheder ved dette valg, er det vel det mindst sære, for hvem - Thulle undtaget - vil ikke gerne være med til at bestemme?

Der er sikkert mange andre mærkværdigheder, som jeg ikke lige har fået øje på, men om et par dage ved vi hvem, der danner regering, og så falder der vel ro på, tiden går, og det bliver igen til at holde ud at skulle undervise i demokrati.

Men indtil da, er jeg glad for,at det ikke er mig, der skal gøre det.



10 kommentarer:

Henny sagde ...

Den situation står jeg så i. Det med at forklare systemet til undrende udlænding, og i mit tilfælde begyndere med et meget lille sprog. Det hjælper heller ikke, at lærerinden selv har meget svært ved at sluge disse realiteter.

Henny sagde ...

udlændinge - skulle der stå! :-)

Fruen i Midten sagde ...

Stegemüller: Jeg tror, at efterhånden ret mange synes, at det umiddelbare resultat af valget er lidt mystisk mht. hvem der vandt og hvem der tabte :-( Nu skal det så vise sig, om et blåt flertal overhovedet kan bruges til noget.

Henny: Jamen held og lykke da med det projekt, siger jeg bare :-) Og jo mindre sprog jo sværere opgave. Pyh, kan I ikke snakke om noget andet - vejret, nye kartofler og jordbær fx ? Det er da altsammen meget dansk.

Karin sagde ...

Spændende tanker til samfundsfags skrivning, og ja, skal man lige op i faget, i fredags, eller den kommende 3 dage, vil der være brug for at være online på nyhedstrømmen, måske endda kunne imponere med ny viden, for lærer og censor, der må tjekke op mens de evaluere.
Nu bliver det spændende hvad der sker, hørte i pressen her til morgen, at Løkke måske vil gå til dronningen, for at få et nyt mandat, da han godt kan se konsekvensen, løftebrud, og det har han jo lovet der ikke vil ske, set i bagspejlet.

Ellen sagde ...

Det var jo det samme sidste gang, bare omvendt, altså at taberen vandt og vice versa, men da syntes jeg ikke, der var så mange, der undrede sig?

Laika sagde ...

Ja, du har så evigt ret. Men det bliver endnu mere spændende at se alle løfterne blive overholdt....eller ikke.

Laika & Vaks

Fruen i Midten sagde ...

Abildjyde: Ja, det gælder om at holde ørene stive, hvis man skal op i samfundsfag i disse dage! Donnaen var derfor også ret godt tilfreds med, at hun ikke skulle, for hun blev træt bare ved tanken ;-) Ja, nu må vi se, hvad de finder ud af.

Ellen: Det siger Gemalen også, og det er lidt beskæmmende at indrømme, men jeg kan overhovedet ikke huske det! Det var vel mindre iøjnefaldende sidst? Denne gang er det jo så tydeligt, at vælgerne har valgt V og især Lars Løkke fra til fordel for Thulle og de liberale.

Laika & Vaks: Det er vel stort set en umulighed, at både V og DF holder ALLE deres løfter. Så er der i hvert fald nogle definitioner, der skal nyfortolkes ;-)

Pia sagde ...

Som Ellen og Gemalen har nævnt, så var 'balladen' den samme ved sidste valg. Det bliver interessant at se om de kan finde en løsning. Nemt bliver det ikke og jeg er sandelig også glad for det ikke er mig der skal være leder her. Jeg vil hellere brokke mig, når det ikke passer ind i mit kram ;-)

monica sagde ...

lige nøjagtig sært - det er meget godt beskrevet...
hmf..
Vi må dog håbe det går alt sammen... Mon ikke det gør...
Men det er da meget sjovt at følge med i... på afstand :)
Min 17 årige datter er lige pludselig blevet politisk aktiv, har meldt sig ind i ungdomsafd i sit foretrukne parti, og tager gerne en diskussion eller fem om dette og hint... puh.. indimellem vil jeg altså hellere bare ha' en kop te...

Fruen i Midten sagde ...

Pia: De skal jo helst finde en løsning. Men det kræver nok, at Thulle går ind i processen og ikke siger som dig, at han hellere vil stå uden for og brokke sig, hvis det ikke passer i hns kram ;-)

Monica: Tak :-) Haha, jeg føler med dig og forudser - med en hvis bæven - at vi vil kunne blive udsat for det samme. Donnaen er blevet meget politisk nysgerrig inden for de seneste måneder. Åh pyh, måske kan jeg overlade de fremtidige diskussioner til faren?