tirsdag den 22. januar 2013

Vinter og Bridget Jones-tanker


Nu må det godt holde op.

Det alt for kolde vejr.

For jeg fryser, og det er slemt.

Hvad værre er; det får mig også til at føle mig gammel. Meget gammel.

Det skyldes min påklædning.

For når det bliver piv-koldt får jeg en rigtig gammekone-holdning til min påklædning. Her vil Donnaen så påpege, at jeg altid forholder mig temmelig gammelkone-agtigt til både mit eget og andres tøj. Måske har hun ret. Forskellen er så bare, at når det er vinter, kan jeg godt selv se det.

Jeg skal have ufattelig meget tøj på for at holde varmen.

Meget mere end da jeg var tyve eller deromkring. Den gang frøs jeg ikke. Eller også kunne jeg fryse med anstand. I hvert fald kunne jeg nøjes med langt færre stykker tøj på kroppen ved en given temperatur uden nødvendigvis at få hverken lunge- eller blærebetændelse.

Desuden behøvede de enkelte tøjstykker den gang - for længe siden - ikke nødvendigvis at hænge samme og lukke hermetisk tæt. Kan huske, hvordan jeg i gymnasiet yndede at gå rundt i store hvide skjorter, som jeg havde arvet fra min morfar. De hang uden på bukserne, og der var kun i ekstreme tilfælde noget som helst indenunder ... 

Gys, nu er jeg ved forfrysninger bare ved tanken.

Alt skal hænge sammen fra fødder til krave.

Og ikke bare i yderste lag.

Men også i mellemste.

Og som noget nyt også i inderste lag.

Det kræver ikke bare urimeligt lange undertrøjer, men også underbenklæder der - øh - består af ganske meget stof. Granny knickers er vist den meget sigende engelske betegnelse.

Jeg føler mig tudse-gammel og lige så lidt sexet som Renée Zellweger som Bridget Jones i den skønne afklædningsscene med Hugh Grant.

Det er altså lidt træls at være halv-gammel og hel-forfrossen.

Billedet er snuppet her blandt mange identiske hits.
 Jeg kan ikke finde det originale

22 kommentarer:

Anonym sagde ...

smiler,,,,,,,,,,, tsknfrven go' griner ❤ også selv om du fryser

NonnasBlog sagde ...

Jeg ligner Michelinmanden, når jeg begiver mig ud, så jeg kan sagtens følge dig :-)! Jeg har efter inspiration fra Madame investeret i heluldent undertøj hos Kvickly. Bukser med lange ben og trøje med lange ærmer! Det er godt!
God tirsdag!

randiglensbo.dk sagde ...

Jeg er også blevet kuldskær. Jeg pakker mig ind, når jeg skal ud i vintervejret, så jeg ligner en kuglerund tøjbylt :-)
Da man var ung, ville man jo hellere falde død om end iføre sig tykke overtræksbukser eller andre ucharmerende og varme klædningsstykker :-)

Randi

Fruen i Midten sagde ...

Jonna: Selv tak :-)

Nonna: Det gør jeg også, bare i lyserød udgave ... Ja, måske man skulle investere i et par uldne jens lynere :

Randi: Så ligner du nok bare os andre ;-) Ja, selvfølgelig ville man hellere dø end tage sig usmart ud. Det mærkelige var bare, at man rent faktisk overlevede.

Inge sagde ...

At være smart når det er koldt er udelukkende for de helt unge.. I vores alder er det vigtigere at kunne holde varmen.. :-)

Rejen sagde ...

hehe, jeg kunne også holde varmen da jeg var ung, nu er det uldne undertrøjer og pakket ind fra top til tå og natsokker på i sengen..;-D

Lene sagde ...

Og jeg har den naturlige varme, så et lag er nok, men jeg fryser når jeg ser de unge piger i lårkort og tynde strømpebukser :-)

Anonym sagde ...

Kan nu godt følge dig i det der med at der bare ikke må være nogen kold-broer ind under tøjet. Så der må naturligvis ikke være noget der gaber, og så må vi altså leve med at være småpinlige i teenagernes øjne.

Fruen i Midten sagde ...

Inge: Åbenbart. Jeg ville bare ønske, at nogen kunne gøre det smart at ligne michelin-manden :-)

Reje: Hihi, ja hvordan kommer vi så ikke til at se ud som 80-årige?

Lene: Det må altså være meget rart på denne årstid :-) Ja, man kan næsten få lungebetændelse bare af at se på dem, ikke?

Overlever: Ja, er der bare den mindste sprække, stormer det straks ind! Du er måske småpinlig - jeg er mega-pinlig ;-)

Annemor sagde ...

Ikke mye fræs over vinterbekledningen her heller. Michelinmannen er forbildet for tiden :)
Men, - det er bedre å være i stand til å fryse, enn ikke.
Mormorklem :)

Ellen sagde ...

Jeg er heldigvis nået dertil, hvor jeg er aldeles ligeglad - jeg skal bare være varm :-)
Der skal nu heller ikke så meget til ... du når også snart en alder, hvor det slet ikke kan lade sig gøre at fryse, og hvor du helst vil have vinduet i soveværelset pivåbent hver nat ;-)
Men ja: skiundertøj er godt og fylder ikke ret meget - man behøver ikke andet end det og en tynd skijakke og ditto bukser udenpå, så man stadig kan se smart og slank ud.

Stegemüller sagde ...

Jeg ser også gammel ud om vinteren! Det skyldes at jeg har købt en mægtig lang vinterfrakke i uld med helfoer, og den er skøn varm - men den er en kedelig grå. Jeg gør sp mit for at pifte op i alt det grå vha. et stribet tørklæde i friske farver. Jeg blev lidt såret, da der var en der sagde til mig, at den frakke også ville være god, når jeg blev 80... Men jeg har lagt vægt på ikke at fryse og så må jeg se gammel ud, jeg er ligeglad.

Lone sagde ...

Jeg ville ønske, jeg kendte den afklædningsscene med Renée Zellweger og Hugh Grant :-)

Hvor har du ret i, at alt det vintertøj får én til at føle sig gammel. Og det bliver værre dag for dag, som vinteren skrider frem - og mere og mere tungt at bære rundt på - især når man som jeg bor på 4. sal uden elevator.
Jeg kan slet ikke huske, jeg frøs som ung. Jeg kan til gengæld huske min mor altid sagde, at man ikke skulle klæde sig på fransk og fryse på dansk.

Madame sagde ...

Lige som Lone ville jeg ønske, jeg kendte den afklædningsscene med Renée Zellweger og Hugh Grant :-)Jeg har investeret i et sæt langærmet og langbenet uldent sort undertøj - det er så tyndt, at man ikke ser udstoppet ud.

Fruen i Midten sagde ...

Mormor: Samme forbillede som mig :-) Næh, alternativet til at kunne fryse er ikke attraktivt. Klem tilbage. Gad vide om to michelin-mænd m/k overhovedet ville være i stand til at udveksle klem??

Ellen: Ja, måske skulle man bare investere i ski-undertøj med det samme. Måske er det ikke så slemt, hvis den indre termostat bare sætter sig konstant fast på et andet niveau. Det jeg oplever er mere en termostat, der ikke har forstået begrebet natsænkning ;-)

Stegemüller: Gråt kan sagtens være flot! Og det kan en hellang frakke altså også. Og måske er din frakke så tidløs (er IKKE lig kedelig), at den stadig kan bruges, når du bliver 80, men mon ikke du har slidt den op inden :-)

Fruen i Midten sagde ...

Lone: Du bliver nødt til at se Bridget Jones' Dagbog ;-) Pyh, er du ikke ved at få hedeslag, når du skal helt op til fjerde sal iført al vintertøjet?? Jeg bliver helt svedt bare ved tanken ...

Madame: Du må også i gang med dvd'en :-) Jeg var overbevist om, at stort set alle kendte den scene. Jeg er altid gået langt udenom uldent undertøj, fordi det kradsede så frygteligt, da jeg var lille. Men det er vist ikke så slemt mere??

Lone sagde ...

Ha ha, jeg var også med på moden i morfars hvide skjorter :o)
Så kuldskær som dig er jeg dog ikke, men jeg kan heller ikke nøjes med en tynd skjorte mere. Min mors hjemmestrikkede strømper sidder dog fast på fødderne lige for tiden :o)

Fruen i Midten sagde ...

Lone: Ha, vi var bare smarte, dengang. Dejligt med hjemmestrikkede strømper :-)

Unknown sagde ...

Jeg sover med uldne strømpebukser for tiden... fandme sexy do'! ;o)

Lene sagde ...

Ha, ha, jeg er heller ikke god til at fryse (dog foretrækker jeg kulde frem for dage med over 30º og dem har vi en del af!).
Tror de unge fryser mindre og så vil de helt sikkert hellere fryse end iføre sig noget, som ikke er smart :-)
god weekend!

Fruen i Midten sagde ...

Dorte: Haha, dét tror jeg på. Ikke noget, man får mange børn af ;-)

Lene: Næh, jeg kan heller ikke li' de høje varmegrader. I virkeligheden befinder jeg mig bedst inden for et meget lille temperatur-interval. Sådan 15-25 grader ville passe mig godt ;-)

Ja, desværre er varmt tøj ret tit lig med usmart tøj. Og det går bare ikke, når man er ung.

Pia sagde ...

Jeg har alle dage været en frossenpind. Både som barn og ung sov jeg med natsokker og måske et ekstra tæppe. Havde strømpebukser under de lange bukser. Har altid haft undertrøje på, dog undtagen sommeren. Soveværelsesvinduet har altid stået åbent døgnet og året rundt.

Der er ikke rigtigt sket nogen ændringer i årene, bortset fra lidt motion med af- og påklædning, fordi termostaten er i uorden, og har været en del år efterhånden. Dog har jeg aldrig ekstra tæppe i sengen mere :-)