fredag den 25. januar 2013

På mandag bliver det tøvejr


Først brokkede jeg mig i flere minutter. Over kulde og sne og mørke og januars gebrækkeligheder i al almindelighed.

Så tog jeg mig sammen.

- Men på mandag bliver det tøvejr, erklærede jeg, med hvad jeg kunne præstere af optimisme i stemmen.

- Ja ja mor, lød det træt fra Donnaen.

- Hvad? Det bliver da dejligt.

- Ja, helt sikkert. Men nu er det mindst femte gang, du siger det, siden vi kom hjem.

Donnaen havde ret. Min hjerne er tilsyneladende frosset. Og jeg er kun i stand til at sige det samme, igen og igen.

Først brok, brok, brok.

Og så, mens jeg klamrer mig til det sidste halmstrå af gå-på-mod:

- Men på mandag bliver det tøvejr.

Hvorefter jeg for 117. gang checker DMI for at sikre mig, at prognosen stadig holder. 

Det gør den. Ind til videre.

På mandag bliver det tøvejr.

En lille bitte smule hjerneaktivitet er det dog blevet til. 

For jeg har pludselig fattet, hvorfor det er fuldstændig umuligt at overholde nytårsforsætter. 

Det er ikke fordi, man er svag, viljeløs og iøvrigt bare luddoven. Nix. Det er fordi, man simpelthen er oppe i mod en for voldsom modsatrettet kraft.

Januar!

Som er fuld af kulde, sne, mørke og rudekuverter.

Man kan da ikke forventes at forbedre sig på noget som helst område, når det i sig selv er svært nok at holde den vanlige standard.

Det kan jo slet ikke lade sig gøre at komme i gang med at løbe, fordi det enten er for koldt, for mørkt eller for glat. Hvis det ikke er det hele på én gang. Og hvordan skal overbevise sig selv om, at man skal spise sundere, hvis man kun har lyst til at sidde med et lunt tæppe og spise kager? Ambitionerne om et renere og mindre rodet hjem skal indfries på de ganske få timer lørdag og søndag, hvor solen skinner - hvis den skinner, og man kan se sit kaos i dagslys. Det er en født dødssejler.

Så altså; det kan slet ikke lade sig gøre. Der er noget fundamentalt galt med konceptet.

I stedet burde man vente til foråret med at gå i gang med sine nytårsforsætter. Vente til det er lunere og lysere, og alting bare er meget nemmere. Første maj kunne være en god dag at starte. Eller første april. Første marts måske? 

Eller til nød første februar, lidt afhængigt af vejret. Det er allerede om en uge. Det bliver godt. Så slipper vi af med kolde, mørke januar. 

Og på mandag bliver det tøvejr.

Snavset sne. Kold sne. Kedelig sne.

18 kommentarer:

Stegemüller sagde ...

Jeg hører til dem, der faktisk synes meget godt om frosten, for den giver dejlige klare solskinsdage i stedet for alle de grå dage. Man kan jo bare klæde sig på til det kolde vejr.

Det lyder som en god idé at gemme nytårsforsætterne til 1. maj!

randiglensbo.dk sagde ...

Øv altså! Tø. Jeg foretrækker sne og frost frem for sjap, sjask og gråvejr. Men ok, nu har vi jo haft frost og sne et stykke tid, så er det vel rimeligt nok, at du får et par dages tø :-)

Pia sagde ...

Jeg er opdraget med at 1. maj er skæringsdatoen. Uanset hvordan vejret var inden denne dato, skulle vi være vinterklædt. 1.maj måtte vi have bare ben i skole. Ligeså principfast mor var, var vi det også. Uanset hvor blå benene var af kulde i frostvejret, så skulle vi have knæstrømper på den dag :-)

Anonym sagde ...

smiler,,,, læn dig tilbage put dig i tæppet , og vent til 1 maj .......:-). 1 maj er. en god dag. at starte,,,,,, pøj pøj

Rejen sagde ...

Jeg er fuldstændig enig med dig, januar er ikke nogen god måned til nytårsfortsætter! Vi venter til det bliver varmere og hjernecellerne er tøet op!..;-D

Anonym sagde ...

Enig. Og 1 maj beslutter vi os til at det må blive nytårsforsættet næste år, ikk?

Lone sagde ...

Jeg kan godt se, at der er mange forhindringer, som gør, at du ikke kan komme i gang med dit nytårsfortsæt :-)
Du må trøste dig med, at rengøring også er en slags motion.

På mandag bliver det tøvejr. Så bliver jorden mudret.

Der kommer en dag, hvor det bliver perfekt løbevejr :-)

Ellen sagde ...

Gør som jeg: undgå forsætter af enhver art. Det være sig nytårs- eller førstemajs- :-)
Januar er ganske rigtigt lang og mørk, men den har nu været meget pæn i år for en gangs skyld - kold men smuk.

Inge sagde ...

Hvornår siger du det bliver tøvejr..?? Er det på mandag.. :-)

Annemor sagde ...

Tøvær? Du er sikker på at du ikke tøver?
Ha en flott dag uten for mange forsetter :)
God lørdag.
Mormorklem

Susanne sagde ...

Jeg holder med dig. På mandag bliver det tøvejr :-)

Fruen i Midten sagde ...

Stegemüller: Hvis vi bare kunne nøjes minus 1-2 grader og solskin, ville det være okay med mig. Ja ikke ;-)

Randi: Jamen, vi skal ikke have sjap og sjask, vi skal have forår :-)

Pia: Uha. Det kunne vist være både meget varmt i april og meget koldt i maj, kan jeg forestille mig. Helt så principfast synes jeg ikke, man behøver at være :-)

Fruen i Midten sagde ...

Jonna: Ja, det er fortsat tæppe-hygge-vejr. 1. maj må bestemt være bedre end 1. januar. Tak :-)

Reje: Nej, det er nemlig overhovedet ikke. Vi venter på varmere tider :-)

Overlever: Nemlig ;-D

Fruen i Midten sagde ...

Lone: Jeg er glad for, at du kan se, at det er stort set umuligt at gennemføre nytårsforsætter lige nu ;-) Ja, den perfekte dag kommer, og så må vi bare håbe, at vi har tid til at komme ud at løbe ...

Ellen: Det er faktisk heller ikke egentlige forsætter, mere almindelig opstramning. Det kan bare ikke lade sig gøre lige nu ;-) Måske har jeg ikke haft ja-hatten på, men jeg synes altså ikke, vejret har været særlig smukt, Eller også har vejret været pænere ovre hos jer?

Inge: Nemlig på mandag. Men lige nu tror jeg faktisk, at vi får tøvejr allerede søndag :-)



Fruen i Midten sagde ...

Mormor: Nix, jeg tøver ikke med tøvejr :-) Tak, lørdagen har været helt uden forsætter, men med en masse sne. Det skal åbenbart være skidt, før det kan blive godt! God søndag til dig og klem tilbage.

Susanne: Ja det gør nemlig. På mandag bliver det tøvejr :-D

NonnasBlog sagde ...

Januar er rigtig lang. Vi har dog haft nogle dejlige dage med høj himmel, sol og frost. Om en uge er det kyndelmisse, og så er halvdelen af vinteren gået. Herligt!
Vi håber, vejrværterne får ret, når de siger, at det bliver tøvejr mandag. God søndag!

Madame sagde ...

:-) Lav en kop the, smæk benene op og vent med god samvittighed med at begynde, til du er klar - nu er det heldigvis blevet tøvejr!

Fruen i Midten sagde ...

Nonna: Tak, havde en fin søndag, blandt andet for jeg kunne høre det dryppe alle vegne. Og i dag har det være 3-4 graders varme og endda solskin. Det kan næsten ikke være bedre :-)

Madame: Hi hi, ja jeg venter til, jeg er klar. Det drypper og sjasker. Herligt :-)