fredag den 11. januar 2013

Hvorfor lærer de ikke det på seminariet?


Indrømmet; jeg er nem at distrahere.

Eller dårlig til at fokusere.

I hvert fald kan jeg have umådelig svært ved bare at se bort fra det, hvis mennesker, jeg skal tale med eller bare være sammen med, ser lidt underlige ud. Hvis de har en vorte på næsen eller spinat mellem tænderne. 

Det gælder selvfølgelig ikke mennesker, jeg kender godt. For så har jeg vænnet mig til vorten eller kan sige, at de skal gøre noget ved spinaten. Men de andre; dem jeg ikke kender så godt. Eller slet ikke kender, men alligevel skal forholde mig til.

Det er ikke særlig rummeligt, ved jeg godt. Men jeg forsvarer mig med, at jeg trods alt ikke (nødvendigvis) tænker ilde om dem af den grund. Og jeg bliver jo heller ikke ubehøvlet eller løber skrigende bort.

I virkeligheden er det nok mest mig selv, det går ud over. Fordi jeg ikke rigtigt hører efter, hvad den pågældende siger. Og dermed nok en gang i mellem går lidt glip af nogle informationer.

Og det er jo ikke så godt.

Nu er jeg jo ikke helt alene (nej, jeg er ej!) om at have det sådan, og de mest professionelle formidlere ved godt, at de skal tage højde for det. Så de optræder ikke i TV eller som foredragsholdere med en lyserød hat på hovedet, overgjorte smykker eller mærkværdige slips. Og de har folk til at checke for udtværet læbestift, sorte streger på næsen eller (alt for) flyvske frisurer.

Det betyder, at jeg kan koncentrere mig om at høre efter.

Og det er jo godt.

Men jeg synes altså, at 'nogen' godt kunne lære noget af de professionelle. Og her tænker jeg især på skolelærene, der hver dag står over for disse uhyrligt kritiske 6.-8. klasser, hvor udseende betyder alt, ind til det modsatte er bevist. Og hvor man slet ikke får et ekstra forsøg, hvis man falder igennem første gang.

Donnaen er at finde i netop den nævnte kategori. Og hun er nok som de fleste. Temmelig forfærdelig. Dommen falder straks, og den er nådesløs. Den ene lærer er klam og den anden kikset. 

Så snakker vi lidt om det og finder som regel frem til, at læreren nok er ret okay alligevel. Men nogle gange kan jeg ikke lade være med at give hende ret. De er virkelig klamme eller kiksede!

Igår spurgte jeg interesseret Donnaen, hvad hun syntes om de nye praktikanter.

Den ene havde ørnenæse, men det kunne man måske nok lære at leve med.

- Men Karl Gustav er klam!

- ??

- Han er lidt tyk og har hår på ryggen, begyndte Donnaen og vred sig lidt.

- Øhm??

- Han havde sådan en grim t-shirt på, og bukser med lav talje, og da han så bukkede sig ned for at samle noget op, kunne man se hans ryg og det halve af hans - ja altså - du ved. Det var mega-klamt.

Og ja, jeg kunne desværre levende forestille mig, hvordan synet af en behåret manderyg og det halve af hans - ja altså, I ved - var ret frastødende. Jeg synes faktisk også selv, at det er noget af det klammeste, når jeg pludselig bliver præsenteret for sådan en 'sparebøsse' med frit indsyn til møntindkast og det hele. Adwr! Mega-klamt.

- Men det var vel kun dig, der lagde mærke til det? spurgte jeg forsigtigt.

- Når han gjorde det foran hele klassen! Hvad tror du selv? lød det hånligt.

Efter at have leveret sådan et første-indtryk er det garanteret op ad bakke for den arme mand at komme igennem med noget som helst i den klasse.

Han kan være nok så dygtig rent fagligt, men hvis der sidder 24 pubertetsforstyrrede unger, som kun venter på næste gang , han bukker sig, så bliver det nok så som så med undervisningen.

Hvorfor lærer de ikke den slags på seminariet?

Og hvis de gør, men det bare ikke altid virker, hvorfor er der så ikke nogen, der siger noget til ham?

Hvorfor lærer de ikke dét på seminariet?

En sparebøsse, som intet har med sagen at gøre.

18 kommentarer:

Anonym sagde ...

kors hvor har du ret. ,og Donnaen med,,, det er utroligt hvad det. kan gøre hvis man er ordentligt klædt, og der mener jeg ikke dyrt ,men bare ordentligt rent og strøget, ordentlige sko hele sko , mærkeligt ar se de fleste lærere ligner noget der er løgn, jeg kaldem dem de forformede med hængerøv...... undskyld selvfølgelig er der også velklædte lærere ,,,,,,
da min datter gik i folkeskole 8-9 klasse var der en engelsk lærer, ja hun var lige så gammel som elevernes mødre , men hun var altid lækkert og smart klædt på, hun var altid glad , kunne danse rundt i klassen , hun var en dygtig lærer og både piger og drenge var super glade for hende ......

Fruen i Midten sagde ...

Jonna: Jeg synes, de allerfleste lærere er helt okay i deres fremtoning, men en gang i mellem er der altså enkelte, der godt kunne trænge til, at 'nogen' trak dem i ærmet ;-)Og 'nogen' burde gøre det, synes jeg, for klam og kikset er altså formidlings-forstyrrende. Især blandt de stride 6.-8. klasser.

Rejen sagde ...

Jeg bliver også forstyrret hvis der er noget der stikker mig i øjnene, og så kan jeg heller ikke koncentrere mig om hvad de siger..Lige i øjeblikket er det jo moderne med de store mørke briller, og jeg må desværre sige at det ikke er alle det klæder, jeg synes at de får folks næser til at se ualmindelige store ud, det ligner sådan nogle nytårsbriller med påsat næse og når en klog optræder i tv med sådan et par på så er det eneste jeg fokuserer på er deres store næser!! Jo så det er vigtigt at se ordentlig ud når man skal formidle et budskab og bar røv med hår på er heller ikke særligt lækkert.

Marianne sagde ...

- aj, helt ærligt. At en lærer er pænt klædt på (her er det nok forskelligt hvad vi synes er pænt), har intet med om læreren er go til sit arbejde at gøre. Og ørnenæst, bumser, eller i øvrigt ligner noget der er løgn (!) er jo ikke noget personen selv kan gøre ved. Nu er det måske her man som forældre må træde i karakter, når ens poder kommer hjem og taler grimt om andre mennesker pga. deres udseende. Vi skulle jo gerne kunne være her alle sammen - tykke, ørnenæser, pæne og grimme.
Undskyld, men her var jeg lige nødt til at kommentere :-)

Annemor sagde ...

"Rørleggersprekker" og slikt er ikke befordrende for å nå frem til unge av noe kjønn. Så jeg forstår Donnaen godt (og deg). Jeg tror faktisk det ikke blir sagt noe annet enn at man skal kle seg ordentlig på seminariet. Og det hele legges på den enkelte praktikants egen oppfatning. Dumt.
Mormorklem :)

Madame sagde ...

Stakkels praktikant, der ikke har opdaget, at man skal klæde sig passende til lejligheden. Det er jo ikke nemt at sige til en voksen mand, og han render sig nogle staver i livet ...
Jeg forstår jer fuldstændigt.

randiglensbo.dk sagde ...

Der er desværre meget mobning i skolerne - det skulle vi gerne prøve at begrænse. Derfor er det heller ikke pænt at mobbe lærerne.
Det vigtigste er, at læreren er dygtig og flink overfor eleverne - så gør det ydre vel ikke så meget. Det er en lidt kedelig tendens i tiden, at alle skal se så perfekte ud på overfladen - men i virkeligheden er det jo ikke det, der tæller.

Anonym sagde ...

som Donnaen fortæller hendes mor om hendes lærers påklædning , kan jeg forstå at eleverne bliver krænket på en eller anden måde , når han er klædt på så man kan se hans bare
behårede ryg og sparegrisen sat frem,,,, det har virket ubehageligt på eleverne, jeg kan ikke se det er nogen som helst form for mopning, ,,,, Og stadig mener jeg at lærerne der er voksne rimeligt begavede mennesker burde tænke over hvordan de er klædt på....

Lone sagde ...

Hihi - hvor morsomt. Du er fantastisk til at beskrive et forløb, så man kan se det hele for sig :-))
Det virkelig være klamt for de unge at overvære synet af den omtalte lærers bagdele.
Egentlig burde lærerstanden vel egentlig gå med en uniform af en slags, så de unge ikke blev distraheret af deres påklædning.
Jeg læste en gang, at præstekjolen var valgt med det udseende, den har, fordi den er så neutral. Intet skulle lede tankerne hen på andet, end lytte til (i dette tilfælde) Guds ord.

Endnu et herligt indlæg fra din hånd :-)

Fruen i Midten sagde ...

Reje: Hihi, nytårsbriller med påsat næse, nu vil jeg heller ikke kunne se på folk med den slags briller uden at skulle se på deres næse ;-) Man skal bare se ud på en måde, som ikke kommer i vejen for budskabet.

Marianne: Du skal da overhovedet ikke undskylde! Du har selvfølgelig ret i, at vi alle sammen skal have lov til at være her, ligegyldigt hvor kiksede vi ser ud. Og da Donnaen er et sludrechatol, har vi også rig lejlighed til at snakke med hende om både det og alt muligt andet. Omvendt vil jeg holde på, at en persons fremtoning kan komme på tværs af formidlingen. Jeg ved jo, hvordan det sker for mig selv. Og det skete helt sikkert i det her nævnte eksempel. Hvilket er synd for undervisningen og synd for den pågældende praktikant. Derfor synes jeg, det er ærgerligt, at han åbenbart slet ikke er bevidst om, hvilke signaler han sender. Og ærgerligt, at der ikke er nogen, der siger det til ham.

Mormor: 'Rørlæggersprækker', hihi den har jeg ikke hørt før :-) Jeg tror, du har ret. Og jeg er enig. Klem tilbage.

Fruen i Midten sagde ...

Madame: Ja, stakkels mand. Det er svært, men nogen burde jo sige noget. Synes jeg. Tak :-)

Randi: Her er slet ikke tale om, at læreren bliver mobbet. Endnu. Og mobning er grimt og skal bekæmpes; du har ret, og jeg er enig. At lærerne er fagligt dygtige og nogle rare mennesker er selvfølgelig det vigtigste, men hvis 'rammerne' ikke er i orden, så er det ikke sikkert, eleverne når dertil. Måske er det tidens tendens kun at se på det ydre, men det har vist været almindelig kendt i århundreder, at man kan lade sig distrahere af netop det ydre. (Se fx Lones kommentar om præsters påklædning). Jeg kan da sagtens huske, hvordan vores dansklærer lugtede af selvdød pibe, så vi prøvede at holde vejret, hvis han skulle forklare noget på tæt hold. Og om sommeren sad vi kun og kiggede på matematiklærerens svedpletter under armene, når han skrev på tavlen ...

Fruen i Midten sagde ...

Jonna: Du har ret, de fleste - børn som voksne - vil nok helst slippe for den slags syn. Det er på kanen af det grænseoverskridende.

Lone: Ja, det må det have været. En decideret uniformering er måske at overdrive, almindelig omtanke kan jo også gøre meget. Men det er tankevækkende, at præstekjolen har fået sit udseende af netop den grund! Tak :-D

Ellen sagde ...

De andre har ret: du er kanongod til at fortælle, så man er der selv :-)
Det var et godt indlæg, og der har allerede været en masse gode kommentarer, hvor jeg egentlig er enig med dem alle - også Marianne - for selvfølgelig skal der være plads til alle, smukke som grimme, de fodformede og stiletterne, men ligefrem en "builder's bum" er altså for meget af det gode.
Hvis man har en eller flere uheldige sider, gør man da normalt noget for at skjule dem og i stedet fremhæve de mindre uheldige sider, hvis det overhovedet kan lade sig gøre.

Inge sagde ...

Altså den slags spaebøsser er ikke ok.. Donnaen og du har helt ret, det fjerner fokus fra det han skal formidle.. Øv at han ikke er mere opmærksom selv.

Tina Liel sagde ...

He he er selv lærer og ganske rigtig lærte vi ikke noget om det på seminariet. men du har ret og det burde vel egentlig være almen viden men ved godt at det ikke er tilfældet. Her hentyder jeg til lavtaljede bukser, for små bluser osv. Og de unge er i forvejen et hårdt publikum som dømmer hårdt. Nok vigtigt at lære de unge forskellem mellem at dømme på hygiejne/æstetik og så almindeligt udseende for der er der jo ikke så meget at gøre ;-)KNUS♥

Fruen i Midten sagde ...

Ellen: Tak :-) 'Builder's bum', haha, det vidste jeg heller ikke, at det kunne hedde. Selvfølgelig skal der være plads til alle. Men måske ville der blive endnu bedre plads, hvis man blev bedre til at hjælpe hinanden med ikke at fremstå unødvendigt klam eller kikset. Og så få fremhævet de heldige sider vi - trods alt - alle har.

Inge: Nej, det er ikke ok. Og det er ærgerligt, at ingen siger det til ham, når han nu ikke selv er opmærksom på det.

Tina: De unge er nemlig et meget hårdt publikum! Og ja, du har helt ret i, at det er vigtigt at lære at skelne mellem hygiejne/æstetik og så almindeligt (men måske lidt uheldigt) udseende. Og lidt snak om tingene kan bløde op på meget. Knus tilbage :-)

Kirsten sagde ...

Det er da så fuldstændig rigtigt, man bliver jo helt tummelumsk og kan ikke huske noget andet end den bussemand der sad på kinden resten af sit liv....
Mine forældre var lærere og min mor sagde altid at det var som at skulle på scenen hver dag, fordi hun godt var klar over det der kritiske elevator-blik hun fik fra første time.

Fruen i Midten sagde ...

Kirsten: Præcis! Og det vidste din mor så heldigvis også :-)