onsdag den 2. januar 2013

Træt og småfornærmet


Her sidder jeg. Træt og småfornærmet.

Gemalen ser Uendelige Verden i TV.

Det er det, jeg er fornærmet over.

Ikke, at Gemalen ser fjernsyn altså. Men at filmatiseringen er så afvigende i forhold til Ken Folletts bog, at jeg slet ikke kan have med det at gøre. Igår så jeg en trediedel afsnit, men sad bare og blev mere og mere irriteret over, at det hele var 'helt forkert'. I dag fortsætter forkerthederne, og jeg opgav allerede efter de første fem minutter.

Øv.

Kunne ellers godt trænge til bare at sidde med benene oppe og blive underholdt.

For sådan en første dag på arbejde efter en dejlig, lang ferie er altså bare forfærdeligt trættende. I virkeligheden burde man kunne starte forsigtigt ud med kun en halv arbejdsdag. Det ville passe mig glimrende.

Heldigvis var manglende energi almindeligt udbredt i hele Verdensfirmaet, så vi tog det stille og roligt. 20 procent af medarbejderstaben var ganske vist fraværende med roskilde-syge, men det forhindrede ikke os andre i at arbejde i slæbe-gear hele dagen. Kunderne hørte vi ikke meget til, så de havde det nok på samme måde.

Også Donnaen syntes, det var hårdt at skulle i skole til fuldt syv timers skema. At flere andre skoler så ovenikøbet først starter i morgen eller på mandag, gjorde kun tingene værre. At juleferien var startet tilsvarende tidligere for hendes vedkommende var ganske irrelevant, mente hun.

Men i gang kom vi.

Og nu er der kun to dage til weekend.




22 kommentarer:

Tina Liel sagde ...

Et forsinket Godt Nytår♥ Øv at filmatiseringen er så dårlig. Har ikke læst bogen og kan ikke se serien men ved at mange her i blogland havde glædet sig til at se den. Og godt at det snart allerede er weekend - som du siger er det altid hårdt at starte op efter ferie. KNUS

Fruen i Midten sagde ...

Tina: Tak i lige måde :-) Filmatiseringen er ikke nødvendigvis dårlig. Den ligger bare så langt fra bogen, at det irriterer mig. Har man ikke læst bogen (som Gemalen), er det vist en fin serie.

Annemor sagde ...

Etter mange bomskudd sett på "the silver screen" og tv av gode leseopplevelser, har jeg kuttet ut. Har jeg lest boken, kaster jeg bare et eller annet i irritasjon over at de ikke har forstått "min" film :)
Ferier er merkelig saker :)
Mormorklem :)

Anonym sagde ...

Jeg har ikke læst bogen, så jeg ville sikkert sætte pris på serien, hvis det ikke var fordi jeg ikke kan finde ud af at følge den slags monsterserier. Tror jeg mister koncentrationen. Men har læst den første bog, og set serien... det var ikke helt i plet - men det var da acceptabelt.

Det er hårdt at komme i gang igen efter juleferien, men jeg trøster mig nu med at det bare er en tre-dages uge. Det skal nok gå.

Rejen sagde ...

Det er skuffende når film og bog ikke passer sammen, og ja det er dejligt nu er der kun 2 dage til weekend..;-D

Stegemüller sagde ...

Jeg skal starte på arbejde i dag og synes det er vældig tidligt at komme op, også selvom jeg glæde mig til at komme på arbejde. Hvis bare det ikke var så mørkt, så ville det være lettere.

Jeg så lidt af starten på Jordens søjler, men den fangde mig ikke. Har læst bogen. Jeg har ikke læst Uendelige verden og ser heller ikke serien, og det ærgrer mig egentlig lidt, men nu er det for sent.

Lone sagde ...

Det er nogle år siden, jeg har læst 'Jordens søjler' og 'Uendelige verden', så noget af historien erindrer jeg ikke. Måske derfor syntes jeg filmatiseringen er ok. Det var jo nogle murstensbøger fyldt med krige, voldtægter, mord og intriger mv. i lind strøm. En filmatisering bliver altid noget overfladisk, syntes jeg.

Ellen sagde ...

Den er nok klassisk - man skal altid helst se filmatiseringen først, er min erfaring, men det er sjældent, at det kan lade sig gøre i den rækkefølge; især når man som mig sluger alt af KF, så snart det udkommer ... gjaldt selvfølgelig også Uendelige Verden, som jeg næsten ikke kunne slippe igen.
Jeg synes, at tv-udgaven af Jordens Søjler var okay, selv om den lå langt fra bogen, så jeg har egentlig nok forventet det samme med fortsættelsen. John har ikke læst nogen af de to og var totalt betaget af søjlerne.
Vi har serien på dvd og vil af samme årsag ikke begynde på at se den i tv. Skulle have haft set den i juleferien, men det nåede vi ikke ...

Og ja: det var uendelig hårdt at starte arbejde igen!

Inge sagde ...

Man burde starte blødt op med en fridag efter hver ferie.. :-)

Lene sagde ...

Og jeg ser ikke serier, og har heller ikke læst bogen, så nu er jeg fri for at ærge mig :-)
Håber arbejdsdagen i dag bliver af den skønne slags

Fruen i Midten sagde ...

Mormor: Ja, der er tit noget i vejen med filmen, hvis man har læst bogen. Skuespillerne er helt forkert castet, omgivelserne ser anderledes ud end de gjorde i fantasien osv osv, men det er småting i forhold til de ændringer, der er lavet her. Måske skal jeg bare gøre som dig og droppe at se filmene. Ferie er godt, men det kræver sin mand at komme i sving igen. Klem tilbage :-)

Overlever: Jeg ser også kun sjældent lange serier. Denne på kun fire afsnit - og overstået på under en uge var lige til at klare, mente jeg. Bogen er lige så god som den første. Filmatiseringen afviger l-a-n-g-t mere. Ja, det er en stor trøst, at det kun er en kort uge :-)

Reje: Jeg kan sagtens leve med små-ændringer. Men her er det for meget. Øv. Ja, det er bare skønt, at det er lørdag i overmorgen :-)

Fruen i Midten sagde ...

Stegemüller: Det er nemlig forfærdelig tidligt at skulle op, når man nu har fået vendt op og ned på den almindelige hverdags-rytme. Heldigvis er det ikke koldt, og det hjælper altid lidt. Heldigvis er det ikke for sent at læse bogen. Den er god :-)

Lone: Det hjælper jo nok at have bøgerne lidt på afstand. Det er ok, at filmen bliver mere overfladisk, men jeg synes, at der i dette tilfælde bliver rykket så meget rundt med intriger og præmisser, at det absolut er en fejl at have læst bogen, hvis man skal se filmen.

Madame sagde ...

Det sansemættede univers synes jeg er flot med i filmudgaven af Uendelige verden. Vi skal nok opfatte bog og film som to forskellige udtryksformer og ikke sammenligne - det ville være umuligt at følge bogen slavisk. Jeg var mere skuffet over filmudgaven af Jordens søjler ...

Fruen i Midten sagde ...

Ellen: Hvis jeg har set filmen, gider jeg sjældent at læse bogen. Iøvrigt kan det være en fordel at have læst bogen, så man - når filmen er allermest uhyggelig - ved, at det hele ender godt. Det princip blev alle Harry Potter-bøgerne/filmene læst og set efter for Donnaens vedkommende. Dvs. jeg læste højt, inden hun fik lov at se filmene. :-)

Inge: Hehe, bare en halv fridag ville gøre underværker :-D

Lene: Ja, den ærgelse slipper du for ;-) Men bogen kan du roligt læse. Nu er det jo allerede torsdag, det kan kun blive bedre/nemmere end igår.

Fruen i Midten sagde ...

Madame: Du har nok ret; man skal lade være med at sammenligne. Men det synes jeg altså er svært, når fx folk bliver gift med de 'forkerte', så der bliver rykket fuldstændigt rundt på intriger og præmisser. Lige nu gad jeg godt være lidt mere 'rummelig', så jeg bare kunne nyde filmen, for ja, den er flot :-)

Anonym sagde ...

jeg har ikke læst bogen , og ser heller ikke serien , det overlader jeg til Ipsen, han elsker at se sådanne serier , han ser også Robin Hood i alle afskygninger , samt lignende middelalder borgkrige , det fanger ikke mig , men kan godt forstå det er ærgerligt når bog og film ikke rigtig passer sammen , det ser msn jo tit ,

Lene sagde ...

Jeg har ikke læst bogen (eller set filmen), men ville også blive fornærmet! ;-)
Har det også svært med at starte op igen, burde være en lov at man kunne starte på halv blus :-)

Fruen i Midten sagde ...

Jonna: Nå, er du ikke til de store, langtrukne dramaer ;-) En vis grad af forskellighed kan jeg godt gå med til. Men i virkeligheden skulle jeg nok bare gøre som Madame og lade være med at sammenligne.

Lene: Ja, lidt småfornærmet synes jeg godt man kan blive. Ja, sådan en lov burde EU indføre, så kunne vi begge blive omfattet af den :-)

Øglemor sagde ...

Jeg er i gang med serien og synes, den er ok. Men det skyldes nok, at det er så længe siden, jeg har læst bogen, at jeg på ingen måde kan huske, hvem der bliver gift med hvem. Kunne jeg det, ville jeg klart boycotte den, hvis nogen blev gift med de 'forkerte' og andre historieforvridende ting - det hader jeg. Er af samme årsag stadig fornærmet over filmatiseringen af Åndernes Hus, hvor der er udeladt en hel generation. Helt klart nødvendigt for at filmen ikke skulle vare flere dage, men alligevel...

Hav en god aften :)

Fruen i Midten sagde ...

Øglemor: Nemlig! Det er noget kludder, når nogen bliver gift med de forkerte ;-) Jeg er pt trekvart gennem bogen, så det er slet ikke til at bære. Afstand er en god ting, og jeg kan kun huske, at jeg foretrak bog frem for film mht Åndernes Hus.

NonnasBlog sagde ...

Jeg har set både Jordens søjler og Uendelige verden. Det er forholdsvis længe siden, at jeg har læst bøgerne, så jeg lægger ikke mærke til, hvis der skulle være ændringer i forhold til bogen.
Jeg synes faktisk, at der næsten altid er stor forskel på bog og film. Det er vigtig at læse bogen, før man ser filmen og danne sig sine egne billeder af historien.
Jeg accepterer så, at instruktøren o.a. fremstiller deres version af bogen. Jeg foretrækker dog Jordens Søjler.
Jeg håber, at du nyder weekenden oven på arbejdsstarten!

Fruen i Midten sagde ...

Nonna: Du kan tro, jeg nyder weekenden :-) Jeg kan også godt lide at have læst bogen først, men det skal så åbenbart være noget før, så man kan have glemt detaljerne. At læse bog og se film samtidig duer ikke - og slet ikke med Uendelige Verden. Jeg foretrækker også Jordens Søjler, hvis jeg skal vælge mellem filmudgaverne.