tirsdag den 26. juli 2016

Lindau, en virkelig fin by


Når der stod Lindau på de store skilte langs den sydtyske Autobahn, har jeg egentlig bare aflæst det som cirka-afstanden til grænseovergangen til Østrig og Schweiz.

Det er sådan set rigtigt nok, men alligevel ikke en pæn måde at behandle en virkelig fin by på.

Altså, vi vidste jo ikke på forhånd, at Lindau er virkelig fin, men nu var tiden kommet til at finde ud af det.

Det oprindelige Lindau ligger på en lille ø i Bodensøen, men er på et tidspunkt gjort landfast med broer til henholdsvis jernbane og almindelig trafik. Efter en forgæves rundtur på øen efter en parkeringsplads endte vi med at parkere på den landfaste side og gå ud igen.

Over broen og ned gennem de hyggelige, brostensbelagte gader i et adstadigt tempo. Med flotte, gamle huse, der ofte krævede, at man lige stoppede op og beundrede dem lidt ekstra. Og stoppe op var man virkelig nødt til, for det kunne ikke forsvares at gå rundt med næsen i sky. Dertil var der alt for mange mennesker og alt for mange fortovscaféer og ditto restauranter.

Vejret var skønt, og uden egentlig rute, nåede vi ned til havnen, der er den rene postkort-idyl. Det smalle havneindløb er flankeret af et meget lille, nuttet fyrtårn og en, omvendt temmelig stor, bayersk løve.

Vi fandt os en bænk og kunne nok have siddet der endnu og kigget på idyllen og de små færger, der futtede ind og ud, hvis ikke vi til sidst var blevet sultne og måtte fortrække op i byen igen.

Og en time eller halvanden senere kunne vi tilfredse og godt og vel mætte daske tilbage til bilen. Vi havde ikke set en brøkdel af byen, men vi havde set nok til at konstatere, at Lindau er en virkelig fin by.



12 kommentarer:

Mette sagde ...

Flot billede. Din beskrivelse af byen får mig til at tænke på Venedig:) Lyder som et sted jeg gerne vil besøge, Lindau.

Fruen i Midten sagde ...

Tak :-) Jeg tænker ikke selv Venedig, men noget mindre, noget med - trods alt - langt færre turister. Vi så (hørte er nok mere korrekt) ikke en eneste amerikansk eller asiatisk turist. Måske tilfældigt, måske fordi adgangsforholdene er bøvlede for de store turistbusser. Helt klart et sted, jeg kan anbefale - og gerne selv vil besøge igen :-)

Inge sagde ...

Lindau.. det er en by jeg vil skrive på huskelisten, lyder helt klart som et "værd at besøge sted" :-)

Fruen i Midten sagde ...

Inge: Det er sådan en fin, ikke alt for stor, by. Med en fantastisk beliggenhed ned til Bodensøen og med bjergene ovre på den anden side. Vil også kunne bruges som et ideelt stop, hvis man er på vej videre den ene eller anden vej :-)

Ellen sagde ...

Tak for tip - det er dejligt at der kan findes byer, der ikke er overrendt af (andre) turister.

Fruen i Midten sagde ...

Ellen: Overrendt og overrendt. Der var bestemt ganske mange mennesker. Men det var mit indtryk, og muligvis tager jeg helt fejl (hvilket igen kan have noget med tidspunktet sidst på dagen at gøre), at turisterne i stor udstrækning var nogen, der kom hver for sig - forstået som familier, par, små vennegrupper - og ikke store rejseselskaber med en vimpel i spidsen. Budskabet er dog klart, at byen er et besøg værd :-)

Birgitte B sagde ...

Hold nu op hvor er det smukt :) kh Birgitte

Fruen i Midten sagde ...

Birgitte: Det er lige, hvad Lindau og Bodensøen og bjergene og og og bare er :-)

Ellen sagde ...

Nogle gange render man altså ind i pudsige sammentræf: Jeg havde indtil i dag mig bekendt aldrig hørt om Lindau, men en lille time efter at have læst dit indlæg læste jeg ovre hos Annemette - og hvad så jeg: http://alpeblik.dk/2016/07/18/smukke-lindau-insel/
Hun har lagt nogle flotte billeder ud - den by er virkelig et must see :-)

Fruen i Midten sagde ...

Ellen: Det var da sært. På den gode måde. Jeg kiggede på Anne-Mettes fine billeder og ja, så dejligt er der bare :-)

@ sagde ...

Åh vi elsker Lindau am Bodensee. Så skøn en by, og sjovt at læse om din 1. gangs oplevelse af den. Alle de så snedige passager, skæve huse og små bitte specialforretninger rundt om ethvert hjørne. Vi er også glade for at sidde på havnen og bare iagttage. Ikke bare skibe med også gadesælgere, turister - og vi har været heldige at overvære et jolle-kapløb (det hedder garanteret et eller andet helt vildt fint noget - men i hvert fald noget med sejlsport). Godt I har opdaget byen. Som du skriver: den er et besøg værd.

Fruen i Midten sagde ...

Liv: Tænkte nok, at du er stedkendt i Lindau. Det vil jeg også arbejde på at blive :-) I det hele taget er hele det område i bunden af Tyskland og rundt om Bodensee ualmindelig dejligt.