lørdag den 11. august 2012

Brugges kaniner


Brugge i Belgien er en dejlig by.

Der var lige rigeligt med turister. Det kan man jo principielt ikke mene, når man selv er en del af horderne. Men vi tilhører vist de forkælede paradoks-turister, der synes, det er helt fint selv at være afsted på ferie i udlandet, men egentlig gerne ser, at de fleste andre bliver hjemme, så vi kan have det hele nogenlunde for os selv ...

Prisniveauet var et chok efter billige Normandiet, men sikkert ikke urimeligt. Afspejlede bare den evige sandhed om udbud og efterspørgsel.

Vejret var næsten for godt. Det kan man ikke klandre byen, men varmen tog lige toppen af foretagsomheden. Så vi så ikke helt så meget, som Fruen måske havde tænkt sig.

Løsningen kunne være at komme tilbage engang, uden for højsæsonen.

For trods mit indledende brokkeri er Brugge altså en dejlig lille by. Ikke helt lille bitte, men den historiske bymidte er på praktisk vis afgrænset af kanaler, så det næsten er umuligt at blive væk.

Byen er gammel, oprindeligt en hansestad, fyldt med smukke bygninger, vedligeholdt og velholdt.

Gemalen havde fundet et alternativt hotel på nettet. En flodpram.

Det, syntes vi begge to, var så sjovt, at det skulle være en overraskelse til Donnaen, når vi ankom. Donnaen viste sig dog noget forbeholden. Faktisk var det først efter første nat, at hun helt overgav sig, slappede af og endte med at synes, det var lige så sjovt, som vi gjorde.

Det var nemlig sjovt. Vi havde fået hele forstavnen. Nok det største værelse overhovedet med god plads til os alle tre og et overraskende stort badeværelse med både brusebad og badekar. Ude på kanalen sejlede pramme og lystbåde forbi og sendte små vuggende bølger ind under os. Morgenmaden blev indtaget en etage længere nede, og det var altid lidt spændende, om bølgerne ville sende skvulp ind gennem vinduerne, der stod åbne i varmen. Det gjorde de ikke, bølgerne, men det var ret tæt på en enkelt gang.

Sproget er også sjovt. Ikke fordi jeg forstår et kvidder talt flamsk, men fordi det er så sjovt at prøve at læse, at der næsten går sport i det. Så får Donnaen første forsøg, før Gemalen og jeg quizzer med.

Man skal dog kende sine begrænsninger. Som da vi var ude at spise på en skøn restaurant ude på landet på den anden side af den lille by Damme. Jeg var i bøf-humør og sad og kiggede på steaks på menukortet. Steak-dit og steak-dat. Mærkværdigvis mente jeg pludselig, at jeg var nødt til at spørge i stedet for bare at kaste mig ud i det. Heldigt nok. For mens steak-dit rigtigt nok var belgisk kødkvæg, så var steak-dat - uagh - ål!

I selve Brugge var vi blandt andet på kanal-tur. En god måde at se en hel masse på. Og man burde være udstyret med kamera i panden, for der er så mange smukke ting at tage billeder af. Men jeg sad bare og glanede og tog ikke et eneste ...

Vi var ikke ikke inde ret mange steder, men tullede mere rundt i gader og stræder, eller sad på bænke under skyggefulde træer og fladede ud i varmen. En enkelt gang lod jeg Donnaen og Gemalen sidde, mens jeg selv gik en tur ind i den meget specielle begijnhof. Et helt lukket område, oprindelig grundlagt i det 12. eller 13. århundrede, hvor korstog og krige gjorde, at mange kvinder stod uden mandlig beskyttelse og derfor søgte sammen i selvforsynende, trygge fælleskaber. Fællesskaber, hvor de vel at mærke ikke skulle give afkald på deres jordiske besiddelser som i et kloster. Brugges begijnhof består primært af fine gamle, hvide bygninger omkring en lukket gård, og når man træder ind gennem porten, er det som at træde ind i en anden verden. Stille og tyst er der. Mange steder er der små skilte med, at man skal opføre sig afdæmpet og ikke betræde græsset i midten af pladsen. Begge dele respekteres.

Den sidste aften insisterede Gemalen på at gå over på den anden side af kanalen for at tage billeder af prammen, hvor vi boede. Der var en gang- og cykelsti og et grønt, uplejet område med græs, krat og småbuske. Pludselig puslede det, og ud af øjenkrogen anedes en bevægelse. En lille kanin sad måske bare fem meter fra os og kiggede. Og mens Donnaen var ved at gå i bro over, hvor sød og nuttet den var, dukkede der én mere op. Og én til og én til. I løbet af et øjeblik talte vi flere end femten. Den ene mere nuttet end den anden. Donnaen gik nærmest baglæns hjem, og spørger man hende, så er det kaninerne, hun husker Brugge for ...

Flamsk er slet ikke svært ...

13 kommentarer:

Mia Folkmann sagde ...

Hvor må det have været sjovt at bo på en flodpram; det vil jeg også prøve. Jeg har faktisk læst om den på et tidspunkt, men glemt alt om den igen - og siden er jeg blevet så glad for mine faste B&B'er, at jeg bare vil være dér.

Hi hi, flamsk er ikke SÅ svært, når man vænner sig til det. Da jeg boede i Bruxelles, hvor man jo taler både fransk og flamsk, var det flamsk, jeg forstod mest af. Jeg lærte endda at læse en avis sådan nogenlunde.

Du skal helt sikkert prøve Brugge uden for højsæsonen. Jeg har aldrig prøvet andet - bortset fra her for nylig, hvor vi lige gjorde et stop på vej hjem. I juli! Jeg fik næsten et chok, for jeg er ikke vant til SÅ mange mennesker. Til gengæld har jeg aldrig prøvet Brugge op mod jul, og det skulle også være noget så charmerende... ;-)

Dortheivalo sagde ...

Flodpram.. uuhm det lyder godt

Anonym sagde ...

Nøøøø, Flamsk er da let ,,, smiler ..... Enhver ka da sagtens læse det, bare se på billedet,,,, ;-) tak for endnu en god historie,,,,❤

Rejen sagde ...

Det lyder som et dejligt sted, og at bo på en flodpram lyder ikke helt dårligt..;-D

Fruen i Midten sagde ...

Mia: Ja, det må du prøve. Til gengæld vil jeg gerne prøve Brugge uden for højsæsonen :-)

Dorthe Ivalo: Flodpram ER godt :-)

Fru Ipsen: Nemlig, meget let - lige til man falder i vandet på et eller andet. Selv tak :-)

Reje: Brugge er bestemt et dejligt sted. Og flodpram er en sjov oplevelse :-)

Ellen sagde ...

Rigtig god beskrivelse af jeres oplevelser i og af Brugge.
Når vi snart får meget tid (kan ikke få hænderne ned), så skal vi til England via Brugge. Mia har talt varmt for byen mange, mange gange; jeg har læst det samme hos en anden blogger og nu også dig. Der er ikke længere tvivl i vores sind: Brugge skal ses.
Den der spændende flodpram - mon den også 'virker' uden for højsæsonen? Har du evt. et link?

Fruen i Midten sagde ...

Ellen: Ja, I skal da se Brugge, og i forhold til England, er det jo lige på vejen :-) Lov mig nu, at I lægger besøget uden for højsæsonen - og gerne på hverdage! Jeg kan ikke finde ud af at lægge et direkte link her, men du kan snuppe denne adresse: http://www.hoteldebarge.be/

Madame sagde ...

Flamsk er nemt nok, kan jeg se på skiltet :-)
Spændende at I boede på en flodpram! Jeg har prøvet at bo på en fuldrigger fra 1888, som har været skoleskib - 'Af Chapman' ligger til kaj i Stockholm.

Fruen i Midten sagde ...

Madame: En fuldrigger! Det må altså også have været sjovt :-)

Annemor sagde ...

Jamen kaninerindringer er da gode, for Donnaen, Kan hende ikke det man ville tro hun husket, men likevel.

Det lyder som om det har vært en deilig tur (om man ser bort fra hodeputene).
Så nå venter jeg på neste kapittel :-)
Ha en vakker dag :-)
Mormorklem

Frøskuffen sagde ...

Det var da en fantastisk ferie beretning. Jeg føler næsten, at jeg har været med. Og wauw overnatte på en flodpram !!

Anonym sagde ...

Lyder som et rigtigt godt valg - både mht hotel og ferieby. Er lidt vild med de der lidt alternative hotel-løsninger man kan finde over alt - men havde ikke lige hørt om flodprammen.

Brugge kender jeg slet ikke til, bortset fra en viden om at det er en historisk og gammel by.

Men i øvrigt kan din datter da vist opleve vilde kaniner på anholt (?) og i sverige..

Fruen i Midten sagde ...

Mormor: Kaniner er altid gode at tænke på. Og gode minder er gode minder, og så pyt med, at vi andre måske havde forventet, at det var andre ting, der ville 'fylde'. Det var en fin tur, hovedpuderne til trods ;-) Jeg tror ikke, der kommer flere rejsekapitler i denne omgang. Hav en dejlig aften. Klem tilbage.

Frøskuffen: Tak :-) Men det har du ikke - været med altså, for Brugge er så meget mere, end bare det jeg har beskrevet. Ja, flodprammen var sjov. Det vil jeg gerne prøve igen - et andet sted.

Overlever: Ja, anderledes hoteller er (næsten) altid en fin oplevelse. Brugge er en fin by i et dejligt hjørne af Belgien - kan anbefales :-)

Vi så ingen kaniner, da vi var på Anholt sidste efterår, men derfor kan der jo sagtens være nogen. Jeg har set kaniner på Lolland en gang, men der er vist flere steder, man kan være heldig at nyde synet.