onsdag den 9. september 2015

Så ryd dog op!


En ting er at blive ældre.

Noget helt andet er at blive det på gnavpotte-måden. På den der måde, hvor man kan høre sig selv som et ekko af alle fortidens gamle sure koner. Dem, der himler op og siger ting som 'ungdommen nu til dags' og 'næh, dengang jeg var ung', og hvad de nu siger. Med sammenrimpet hønserøvsmund og forargelse i stemmen.

Sådan hører jeg Gnavpottefruen harcelere en gang i mellem.

Det er sjældent kønt, og det går for det meste ud over Gemalen, der oftest griner ad mig, men trods alt også sommetider giver mig ret.

Som nu i morges, hvor det var den manglende oprydning i  og omkring de lokale børnehaver, jeg storbrokkede over.

Kamelen og jeg kommer nemlig forbi to af slagsen på vores morgentur. Det er lige før åbningstid, og kun hvis vi er for sent på den, ser vi sommetider de første små poder blive afleveret.

Derfor ved vi (Kamelen og jeg) også, at det legetøj, der ligger ud over legearealerne omkring de to børnehaver ikke er strøet ud samme morgen, men har ligget der siden dagen før. Mindst.

Og så er det jo, at Gnavpottefruen først tænker og siden også siger højt: "De stakkels unger, skal de nu slet ikke lære at rydde op? Hvad er det for en slendrian? Sådan var det skam ikke, dengang jeg var barn!"

Hvorefter Fruen kommer i tanke om, at der slet ikke fandtes børnehaver dér langt ude på landet, hvor Fruen voksede op i meget gamle dage ...

Men faktisk var det heller ikke sådan, da Donnaen var børnehavebarn. Og det er trods alt kun 10-12 år siden. Dengang - altså da Donnaen gik i børnehave - hjalp unger og pædagoger hinanden med at rydde op både ude og inde. Hver dag, inden lukketid. Det er der, så vidt jeg ved, aldrig nogen, der har taget skade af. Og som ekstra bonus kunne man som forældre glæde sig over, at ungerne lærte, at oprydning altså var en del af dagsordenen, også når man var sammen med andre voksne og ikke kun sine egne urimeligt strenge forældre.

Så hvorfor gør man ikke bare stadig det; rydder op sammen med børnene? Enhver påstand om, at man på grund af nedskæringer ikke har tid, vil jo være åbenlys forkert, da der jo ikke går tid fra ungerne, bare fordi man samler legetøj ind sammen med dem.

Nå men.

Egentlig var det ikke lige præcis det, som fik Fruen til at hælde gnavpottebrok ud over Gemalen.

Næh nej, det var det forhold, at man, nu hvor kommunens folk har været ude og slå grønne arealer, kan se, at børnehavebørnene har brugt en hel del tid hen over sommeren på at fornøje sig med at smide anseelige mængder legetøj, nok mestendels plasticspande, skovle, river og diverse mindre køretøjer beregnet på sandkasseleg, ud over hegnet.

Hvor det har ligget lige siden, fordi ingen har gidet samle det op.

Og nu har det så været gennem den kommunale grønthøster og er blevet omdannet titusind stumper plastic i alverdens farver.

Som ingen gider samle op.

Det er da til at blive båd småsur og småforarget over.

Synes Fruen. 


Gammel og gnavpottet som hun er.



23 kommentarer:

Mette sagde ...

Jeg holder med dig og må jo så også kaldes en gnavpotte. Altså mindstemanden lærte da at rydde op i børnehaven og det er da kun 2½år siden han stoppede. Mon det er mangel på voksne i børnehaven der er årsag eller bare almindelig dovenskab??

randiglensbo.dk sagde ...

Jeg er fuldstændig enig. Værdien af at udvise rettidig omhu kan man lære allerede som barn - og have glæde af hele livet.

Ellen sagde ...

Jeg er ganske enig med gnavpottefruen og må nok samtidig erkende, at jeg selv er en skrækkelig gnavpotte indimellem.
Men jeg tror, du har en dårlig [ledet] børnehave i nærheden - det roderi og den slendrian er ikke normalt i de børnehaver, jeg kommer forbi, og M.S. bekræfter dette.
Det er da også spild af penge at skulle kassere alt det legetøj ...

Inge sagde ...

En gang i mellem har sure gamle mænd og sure gamle koner deres berettigelse.. og du har ramt den i dag.. :-) Vi har også børnehaver og vuggestuer i nærområdet, og der er stor forskel på, hvor "pænt" de holder deres legepladser. Jeg synes dog ikke at have set legetøj udenfor hegnet nogen steder. Mon ikke der er en sløv oprydningsmoral i "din" børnehave..??

Fruen i Midten sagde ...

Mette: Så er vi to :-) Jeg synes jo ikke, det kan være mangel på voksne, da de jo kan (læs: skal) tage ungerne med ud, når de rydder op. Er bange for, at underbemanding vil få skylden, men dovenskab er den reelle grund :-(

Randi: Som gamle Møller ville have sagt ;-) Men det er jo rigtigt!

Ellen: Tre gnavpotter altså ;-) Selv om det er lidt trist, hvis vi har så dårlige børnehaver her i området, så kan man da håbe, at du har ret i, at det er en (to faktisk) enlig svale(r). Vel er da spild af penge (læs: mine skattekroner!!) at skulle erstatte ødelagt legetøj :-(

Fruen i Midten sagde ...

Inge: Hehe, tak ;-) 'Sløv oprydningsmoral' er et vældig godt udtryk, som passer meget præcist her.

Lene sagde ...

Gnavpottefruer må der til - engang imellem - og sløv oprydningsmoral burde ændres. Måske skulle du sende dit indlæg til børnehavelederen inklusiv kommentarerne. Men det ville nok ikke falde i god jord ;-)

Fruen i Midten sagde ...

Lene: Tjah, måske ;-) I hvert fald burde nogen være bedre til at rydde op. Jeg kunne også sende det til avisen eller en eller anden krakiler i byrådet. Meeen, det gør jeg nok ikke :-)

@ sagde ...

Jeg søger optagelse i din Gnavpotteklub. Mener det samme som dig. Ingen yderligere kommentarer.

Birgitte B sagde ...

Jeg er så enig med dig. Min far og jeg har en fast kommentar omkring sådan nogle ting: der kommer nok 'nogen' og rydder op/samler op/gør dit og dat, så det behøver jeg ikke tage stilling til.
Vi er begge indædte 'hadere' på disse situationer. Hvem lærer sine bøn/teens (eller en selv?) at det er ok ikke at tage ansvar for egne handlinger?
kh. Birgitte

Birgitte B sagde ...

Jeg har skrevet om det her: http://www.birgitte-b.dk/2015/04/du-tabte-noget.html

Fruen i Midten sagde ...

Liv: Du skal være velkommen :-)

Birgitte: Haha, jeg kan næsten høre jer. Og fordi din far nødvendigvis ikke er helt ung, kan han sikkert lægge den helt rigtige grumpy old man-følelse i det :-D Jeg ved det (sgu) ikke, for det er vel de færreste, der gider at have alt muligt rod og skrald m.m. til at ligge og flyde derhjemme? Læste dit indlæg: Jeg er jo bare helt enig.

Fruen i Midten sagde ...

Stegemüller: Velkommen :-) Næh, og hvis de ikke lærer det i børnehaven, så bliver det så meget sværere at banke det ind i deres små hoveder, når de bliver ældre. Spild ja - af mine skattekroner :-(

monica sagde ...

sikke noget roderi.. og Kamelen skal garanteret snuse til hver enkelt lille bid..

Annemor sagde ...

Jeg tror bestemt jeg er slik en gnavpotte til tider. Men det er vel slikt som ryker på med alderen?
Klem fra nord :)

Fruen i Midten sagde ...

Monica: Ja, det er. Og nej, det gider Kamelen ikke - så snart hun finder ud af, at det ikke kan spises :-)

Mormor: Også en norsk gnavpotte! - Hvor hyggeligt :-) Jo, måske har du ret, at gnavpotteriet tager til i takt med alderen. Så bliver jeg ikke rar at have med at gøre som 90-årig. Eller måske får man bare tildelt en vis portion, når man fylder 40, 50 eller 60 og så bliver det ikke til mere, og så skal man klare sig med det. Det vil nok være bedre ;-) Klem tilbage :-)

Pia sagde ...

Jeg er så også med i gnavpotteklubben. Heldigvis har det aldrig set spdan ud her og nu er børnehaven og skolen lukket for et år siden.
(Naboen har små børn, eller et LILLE barn) da faderen sagde til den 4-årige. Kom, nu går vi ind og rydder op. Barnet glemte hurtigt at deltage, og da faderen siger til hende: Skal du ikke hjælpe med at rydde op, lyder svaret. Nej, hvorfor det. Du kan jo selv, kan jeg se :-) Barnet slap ikke,, men det var svært at holde masken.

Fruen i Midten sagde ...

Pia: Ret stor klub efterhånden :-) Haha, godt klaret, at du ikke døde lidt af grin :-D

A + K = ♥ sagde ...

Jeg er på gnavpotteholdet her - hellig, sur og gammel ;) Godt vi er flere!

- Anne

Fruen i Midten sagde ...

Anne: Haha, det er du alt for ung til. Du kan få ungdomsrabat på kontingent til klubben ;-)

monica sagde ...

Nå så Kamelen er selektiv i sin snusen... Min Bundy er en meget grundig snuser - for tiden er det lige før jeg tænker på at lave lageroptælling i hans snydeskaft hver aften idet jeg er overbevist om han har inhaleret både ulækre dræbersnegle og små nuttede frøer i store mængder op i næsen på vor aftentur...

monica sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Fruen i Midten sagde ...

Monica: Ja, Kamelen er ret hurtig til at afgøre, om der er grund til at snuse, eller hun hellere skal beskæftige sig med noget andet :-) Adwr, jeg får nogle meget grimme billeder af en stor hund med dræbersnegle hængende ud af næseborene. Klamt!!