onsdag den 2. september 2015

Efterår med sydvest


Gys! 

Sikke dog en måde at lægge ud den første efterårsdag.

Det var gråt og vådt hele dagen. Enten gråt og lidt vådt. Eller gråt og meget vådt. 

Altså, jeg ved jo godt, at gråt og vådt hører efteråret til, men der da ingen grund til at fremture og straks dreje alle håndtag om på max-efterår.

Hvorfor ikke bare starte blidt med lange dovne dage med blegt solskin og sensommerdis?

nogen kan bestige sit bjerg uden at blive våd, landmændene kan blive færdige med at høste, og Fruen kan komme videre med at male.

Ja, for Fruen er jo stadig ikke færdig. Kun to køkkenvinduer og to halve døre blev det til i weekenden. Men der var jo meget andet at gøre. Blandt andet føltes det på et tidspunkt voldsomt vigtigt at slappe lidt af ...

Hvilket godt kan føles ret dumt nu, hvor vejrudsigten - på trods af solskin her til morgen - ser temmelig ustadig ud helt frem til søndag.

Og Kamelen skal luftes, og hvem gider det, når det regner?

Kamelen gider godt, men er til gengæld ikke helt vild med at skulle tørres i et stort badehåndklæde, når vi kommer hjem. Hun formår altid at vride sig rundt og læne sig op mod mig, sådan at hvis jeg ikke allerede er våd, så bliver jeg det i hvert fald. Og hvis jeg er våd, så bliver hun ikke tør.

Men hvad pokker, visse fordele er der jo også.

Der er for eksempel ikke ret mange ude at gå i skoven, når det regner, så Kamelen kan godt få lov at fjotte lidt rundt uden snor, selv om det egentlig ikke er tilladt.

Og så er der min nye sydvest, som min mor har gennemtrawlet nettet for at finde, fordi jeg hader at have hætte på. Man kan jo hverken dreje hovedet eller høre noget. Den er bare et hit. Lige så effektiv som den er usmart.

Det ville jo være ærgerligt, hvis den bare skulle lige og samle støv. 


Tænker jeg ...




15 kommentarer:

randiglensbo.dk sagde ...

Jeg synes, at sydvesten er smart - meget smartere end drivvådt hår :-)

Inge sagde ...

Hvis vejret hos dig er som her i København i dag, så er det fint vejr til at male vinduer.. Men det er jo ikke helt nemt når arbejdet også skal passes.. :-)

Fruen i Midten sagde ...

Randi: Tak :-) Og i hvert fald bedre end dråber, der begynder at løbe ind under kraven!

Inge: Bortset fra det der arbejde ;-), så er vejret lige nu sådan, at hvis jeg riggede an til at male, ville det garanteret begynde at regne. Totalt uforudsigeligt.

Birgitte B sagde ...

Åh våd hund... det er ikke noget jeg længes efter ;-)
Sydvest er smart, selv om jeg stadig leder efter en smart opfindelse, så man ikke får våde briller - og derved intet kan se. Kh. Birgitte

Fruen i Midten sagde ...

Birgitte: Næh, og den efterfølgende lugt af våd hund er heller ikke noget at skrive hjem om ... Heldigvis behøver jeg ikke briller for at gå tur. Men det skal nok komme, så jeg håber, du opfinder noget til at undgå våde briller inden da :-)

Mette sagde ...

Ej hvor er den bare fed den regnhat☺ ja hvem gider efterår. På lørdag kan du male mellem 11 og 14 for der bliver det tørrevejr. Det har jeg sørget for. Vi skal nemlig holde prinsessepigen fødselsdag for klassen og det er i den nærliggende park. Det må ikke regne. ...

Ellen sagde ...

I må flytte til Sjælland. Vi har helt klart meget bedre vejr end I har. Jeg har også læst om Lenes høstproblemer - dem har vi heller ikke her, så I bor simpelthen det forkerte sted derovre vest for Storebælt :-)
Ydr - våd hund. Det var bare en af de værste lugte jeg vidste, da mine forældre havde hund.
Men en sydvest er smart. Hedder det en nordøst, hvis man vender vrangen ud?

Pia sagde ...

Kalenderen siger efterår, men her har vi da sol og sommer. Okay, de lover vand og vand, men der kommer ikke noget. Ikke fordi jeg ønsker det, men der er faktisk tørt alle vegne, og i modsætning til mange andre steder i landet, er 'vi' er færdige med at høste.

PS: Jeg har længe tænkt på, at når jeg skriver en kommentar, som nogen af de sidste i feltet, så ser det ikke ud som om du ser det. Det er ikke fordi jeg hverken er sur eller mopset :-)

Fruen i Midten sagde ...

Mette: Tak :-) Super, at I vil sørge for tørvejr på lørdag, så vil jeg planlægge efter det. God fødselsdagsfest :-)

Ellen: Det er også mit indtryk, at jeres vejr har været bedre de seneste måneder. Flytning må overvejes. Jeg er ret sikker på, at det må hedde en nordøst, hvis man vender vrangen ud ;-) Men fortæl mig lige, hvorfor det overhovedet hedder en sydvest? Det er da et løjerligt ord for et stykke hovedbeklædning.

Fruen i Midten sagde ...

Pia: Øv, du har desværre ret :-( Næsten i hvert fald. For sagen er, at jeg altid ser kommentarerne, men sommetider - oftest i weekenden - kun på min mobil, og så får jeg ikke svaret. Hvilket jeg jo ikke kan være bekendt. Der er - ahem - plads til forbedringer, og nu skal jeg nok gøre mig (mere) umage :-)

Ellen sagde ...

Google er vores ven:
"Navnet betyder oprindelig "beskyttelse mod sydvestenvind" og hedder det samme på flere sprog: Südwester på tysk, Sou'wester på engelsk, Sydväst på svensk, Zuidwester på nederlandsk og süüdvester på estisk."

Fruen i Midten sagde ...

Ellen: Ja selvfølgelig, jeg var lige for doven til at google. Tak :-) Hvorefter det næste spørgsmål selvfølgelig straks melder sig: Blæste det kun fra den retning i gamle dage, eller vendte fiskerne vrangen ud på sydvesten, når vinden kom fra nordøst ;-) Eller drog de så slet ikke til havs. Eller hvad, hvad, hvad?

PS: Nej, du behøver ikke at svare ;-)

Annette sagde ...

Sikken en kreation, hvor er den flot.
Og meget, meget pænere end den sorte plasttingest jeg købte engang i det sydlige Frankrig for at holde regnen væk fra frisuren.
Pokkers også med det vejr og maling af vinduer. Jeg har engang for år tilbage malet vinduer i regnvejr!!! Jeg havde konstrueret et snedigt system af plast, som jeg fik sat fast over vinduerne med små bitte søm, så jeg kunne stå derunder og male. Så vidt jeg husker var det ikke den store succes og grunden til jeg husker det så tydeligt, er fordi min daværende mand og daværende svigersøn hyggeligt sad indenfor på sofaen og så Tour de France, hvorimod min datter kæmpede sig igennem en fyldt strygetøjskurv og jeg malede udenfor i regnen.
Rigtig god arbejdslyst når engang vejret opfører sig ordentligt.

@ sagde ...

Det er da den cooleste sydvest æva! Er så meget med på den der - når nogen skal bestige et bjerg. For med 126 bpm i ørerne, så er det vigtigt i det mindste at kunne se - også bagud! :o)
Og tak i øvrigt for at minde mig om det. Du skal ikke tænke på hvor mange gange jeg er nået op og ned på de første 3 dage. Det behøver du faktisk slet ikke bekymre dig om. Men måske du skal gå ind og ændre din stemme på min blog-afstemning?! *fløjt-fløjt*

Fruen i Midten sagde ...

Annette: Jamen, kan man virkelig male i regnvejr, skal der ikke helst være lidt tørring i luften?? Men det må have set sjovt ud ;-) Vejret opførte sig rigtig pænt igår, tak :-)

Liv: Tak, i hvert fald effektiv, hvis jeg husker at binde den om hagen. Ellers not so much. Jeg satser helt bestemt på, at i hvert fald gennemsnittet af bjergbestigninger kommer til at ligge som lovet. Og nu er vejret jo til det :-)