tirsdag den 17. januar 2012

Op ad bakke


Hvert år ved denne tid, lidt afhængigt af vejret, kommer jeg i tanke om, at jeg faktisk har en have.

Eller haven har mig. Jeg kan godt komme i tvivl en gang imellem..

Fra omkring midt i november og det meste af vinteren fortrænger jeg det.

Men så en januar-dag, hvor luften pludselig er lidt mild og forårsagtig, kommer jeg i tanke om det:

Haven!

Og så går jeg om og kigger på mit op-ad-bakke projekt.

At min have et et op-ad-bakke projekt skyldes flere ting. Blandt andet at det stort set altid lykkes mig at være på ferie, når den har mest brug for mig, og jeg derfor gang på gang konstaterer, at jeg ikke fik gravet kanten på bedet pænt lige eller sået sommerblomster til tiden.

En anden ting er dog, at haven står ret meget på højkant, og det derfor helt bogstaveligt er op ad bakke at foretage sig ret meget i den.

Lige på det stejleste sted bag huset er der ikke andet end krat. Men en sti fører op på toppen, hvor der er et lille felt med fliser og en havebænk. Både fliser og bænk er ældre end huset og et levn fra før, grunden blev udstykket.

På en god sommerdag kan man sidde der med sin kaffekop og en god bog og bare nyde det. Det skal dog helst være næsten vindstille, da kommunen sidste vinter fik den overraskende (læs: rigtigt dårlige) ide at rydde kraftigt ud i bevoksningen på den anden side af skellet. I år er det forhåbenlig vokset så meget til, at der igen er læ.

Nu er det dog for koldt til ret meget mere end to minutter på en halvklam bænk.

Og en konstatering af, at der ikke er meget have-agtigt at foretage sig lige nu. Jeg ved da godt, at passionerede have-mennesker kan finde al verdens ting at foretage sig i haven stort set hele året rundt. Det er mere mig at nøjes med at samle nedfaldne grene fra naboens dumme træer.

Men lige om et øjeblik, så bliver det forår, og så vil også jeg få så mange grønne fornemmelser, at jeg slet ikke kan lade være med at foretage mig en hel masse derude.

4 kommentarer:

Annemor sagde ...

For en deilig benk.
Kan du få satt en le-skjerm der?

Rejen sagde ...

Det må være dejligt at sidde der med en kop kaffe, eller en kold øl en dejlig varm sommeraften...Og ja lige pludselig er det forår..;-D

Annette sagde ...

Sikken en dejlig plet!

Jeg savner en have, rigtig meget endda. I Danmark havde vi gennem 20år en have på 1000m2, det var nok lige i overkanten, men jeg havde plads til alle mine underlige eksperimenter med økologisk havebrug osv.
Senere flyttede vi til et rækkehus med en meget mindre have, den var måske lige lille nok. Det blev i hvert fald ikke til mange eksperimenter.

Hernede er vi nået til et kompromis, der indebærer at vi har en lille terasse/altan, som jeg roder og regerer på ☺. Men når jeg ser og læser om haver, så vil jeg gerne igen have en have, men det er måske lige indtil det øjeblik, hvor der skal arbejdes i den ☺.
En skøn aften til det midtjyske.

Fruen i Midten sagde ...

Mormor, jeg vil helst ikke ha' en læ-skærm op. Tror, at den kan ses nede fra vejen på den anden side. Det kan bænken næsten ikke, og derfor har vi den i fred, selvom der ikke er lukket af.

Ja Reje, det er et nemlig. Og i år vil jeg bestræbe mig på at komme derop noget oftere end sidste sommer.

Tak Annette. Jeg kan godt forstå, du savner en have. Selvom jeg ikke er særlig have-kyndig, kan jeg vældig godt li' at rumstere rundt derude i sommerhalvåret.