tirsdag den 2. februar 2016

Udsalg på den irriterende måde


Nu er det februar, og dermed stort set slut med alverdens udsalg.

Heldigvis.

Skrev hun virkelig heldigvis?

Mærkeligt tilfælde.

Nu er det jo slet ikke, fordi Fruen ikke kan lide tilbud, udsalg og alt, hvad der ligner. Faktisk tværtimod. Der er da ikke noget bedre end at gøre et kup. Købe noget lækkert til en rigtig god pris. Eller købe noget, som man skal bruge, nedsat til det halve.

Der er bare det ved det, at jeg ind i mellem føler mig trukket så meget rundt i manegen, at fornøjelsen fordufter og erstattes af irritation og en kedelig fornemmelse af at blive snydt.

Det er et nymodens internet-fænomen, og det skyldes primært de cirka 27.000 tilbudsmails fra diverse firmaer, jeg lader ramme min indbakke. Mails, som i udsalgssæsonen dumper ind stort set dagligt med nye tilbud på nedsatte varer, nye nedsatte varer og endnu flere nye nedsatte varer.

Meget fint, for så er der jo til sidst et kæmpeudbud af nedsatte varer fra den pågældende butik.

Skulle man tro.

Men sådan er det jo ikke. Noget når at blive udsolgt, før andre ting bliver sat ned. Eller overhovedet bliver gjort tilgængelige på nettet.

For eksempel kom min yndlingssæbe, med duft af lavendel, på udsalg. Og hvis jeg købte tre kunne det også betale sig i forhold til fragten, som var ganske dyr i netop den web-butik. Donnaens yndlingsduft er rose, men den var slet ikke at finde, så jeg nøjedes med lavendel. Og et pænt tilskud til postens fortsatte drift.

Dagen efter - eller var det måske to dage senere? - kom der en mail med nye nedsatte varer. Nu var Donnaens yndlingssæbe pludselig både tilgængelig og nedsat, og så måtte jeg jo købe tre af den også. Og samtidig lægge en pænt tilskud til postens fortsatte drift ...

Hvor sjovt er det lige?

Måske er jeg særligt nem at irritere, jeg ved det ikke, men i hvert fald blev jeg så sur, at jeg har slettet den efterfølgende strøm af udsalgsmails fra den samme webbutik uden overhovedet at kigge på dem. 

Ha, så kan de lære det! - Prøver jeg at bilde mig selv ind.

Og hvis det endda så bare var i januar til det traditionelle udsalg.

Men det er det jo slet ikke.

Op til jul var det endnu værre. Med helt umuligt mange butikker, der havde dagstilbud på dit og dat. Den ene dag var der 50 procents rabat på dit, og den anden dag var der 40 procents rabat på dat, men ikke længere på dit. Og så fremdeles.

Hvis jeg skulle have udnyttet det optimalt, ville det have været en fuldtidsbeskæftigelse, fordi der skulle tjekkes og (måske) bestilles hver eneste dag i den sidste måned op til jul. Og til sidst ville jeg skulle akut-bestille de ting, som mod forventning aldrig kom på tilbud. Det havde jeg ikke helt tid til, da jeg også har et job og en familie at passe, så i stedet måtte jeg et par gange konstatere, at nu var der sørme tilbud på lige netop det, som jeg havde købt til fuld pris ganske få dage forinden.

Og hvor sjovt er det så?

Tid til at bøvle med at returnere fuld-pris produkterne og i stedet købe nedsat havde jeg ikke just. December går hurtigt nok endda uden den slags tidskrævende bonus-øvelser.

Helt firkantet kunne man så hævde, at jeg da bare kunne afmelde alle mine tilbudsmails. Droppe alle tanker om at købe billigt ind. Og iøvrigt holde helt op med at handle på nettet og i stedet bevæge mig ud i det virkelige liv.

Meeen.

Det kommer nok ikke til at ske. For det er altså dejlig nemt bare at købe ind på nettet og så hente alle sine indkøb et par dage senere i kundeservice i det lokale supermarked. Og det er altså virkelig dejligt at udnytte de gode tilbud.

Jeg vil bare ikke skulle føle mig taget ved næsen to dage senere.

Så nu prøver jeg at regne ud i, hvordan jeg skal undgå det fremover. Det kommer nok til at koste et par webbutik-bekendtskaber. 

Det må jeg prøve at bære. 

Spørgsmålet er vel så bare, om webbutikkerne også kan undvære mig ...


16 kommentarer:

www.skøreliv.dk sagde ...

Jeg har slet ikke været på udsalg endnu, men satser på, at der ikke er lukket helt ned for det endnu. Planlægger nemlig en lille raid her i eftermiddag. Ikke i cyberspace, men real life..
Glæder mig! Kan godt se, at du har haft dit at slås med, ikke desto mindre. Håber det ordner sig og at humøret bliver godt igen!!

randiglensbo.dk sagde ...

Jeg oplevede på et tidspunkt, at en vare, jeg havde bestilt over nettet, faldt i pris to gange, før jeg overhovedet havde modtaget den. Det drejede sig om ikke mindre end 260 kr - SÅ blev jeg sur og ringede og brokkede mig - og fik differencen sat ind på kontoen. Så lige i det tilfælde endte det ok, men sådan noget kan være SÅ irriterende.

Fruen i Midten sagde ...

Monster-Mor: Jamen, real life er jo noget andet, for der kan man ikke se udvalget dagen før og dagen efter ;-) Held og lykke, måske finder du noget godt :-)

Randi: Så irriterende! Godt, du fik noget ud af at klage. Men det kan næppe lade sig gøre, når det handler om kun-i-dag-tilbud?

Mette sagde ...

Jeg elsker at shoppe på nettet men hader som, når de så sætter varerne ned efterfølgende..... Og de der webshops kan slet ikke undvære dig så slet du bare mails og vend så tilbage, når det passer dig:o) Eller hvad der giver mening:)

Birgitte B sagde ...

Helt enig. Jeg har også oplevet det både i december og januar. Mega irriterende! Så ja, jeg har også droppet et par stykker. Kh Birgitte

Fruen i Midten sagde ...

Mette: Ja ikke, det er virkelig en hade-ting. Hehe, eller hvad der giver mening ;-) Det må jeg finde ud af.

Birgitte: Det spændende er så bare, om vi kan huske, hvorfor vi slettede butikkerne, når vi nærmer os december igen. Jeg er ikke så sikker ;-)

@ sagde ...

Hahahahaha. Midterfrue altså. Jeg havde slet ikke set dig, som sådan en tilbudsrytter der panisk gennemgår tilbudsmails og køber ting, som du tænker at få brug for ... på et tidspunkt. Der ramlede dét billede. Nåmn, det viser sig jo bare at du ikke er et hak anderledes end vi andre. Bortset fra at jeg altså ikke er tilmeldt en eneste tilbudsmail. Faktisk. Måske er det mig der bliver snydt?!

Annemor sagde ...

Ikke en eneste tilbudsmail i min postkasse.
Kan ha sammenheng med at jeg u kjøper noe på nett om man ikke tar med bøker. Men jeg har tid til å tusle rundt i butikkene. når jeg gidder.
Og vet, jeg tror ikke du slutter med å handle på nett eller brokke deg over tilbud som kommer liike etter at du har handlet.
Klem :)

Lene sagde ...

Godt jeg ikke gider shoppe, hverken i butikker eller på nettet. Og udsalg går jeg langt uden om :-) Men når det så er sagt, så er det irriterende at vide, at ting bliver nedsat lige efter jul, og nogle gange lillejuleaften. men jeg har valgt at ignorere det.

Fruen i Midten sagde ...

Liv: Der røg så det imasje, hvor ærgerligt ;-) Det er simpelthen ikke til at vide, om det er dig eller butikekrne, der bliver snydt, fordi du ikke modtager tilbudsmails. Men nu er du jo Hausfra med masser af tid, så ...

Mormor: Jeg tror faktisk ikke, at jeg ville handle ret meget mere 'ude i virkeligheden', hvis jeg havde bedre tid. Så nej, jeg stopper næppe med hverken at handle eller med at brokke mig. Klem sendes tilbage nordpå :-)

Lene: Jamen Lene, du skal jo have tøj på kroppen og nye dimser til køkken, hus og have bare en gang i mellem, så noget må du da shoppe. Bare lidt. En lille bitte smule. En gang i mellem?? ;-)

Inge sagde ...

Det er så meget øv at føle at de snyder en. Mit trick er at glemme fuldstændig hvad jeg har givet for en vare, når først den er købt og betalt. Det virker ikke altid, men ofte.. :-) Til gengæld venter jeg med at handle i netbutikker med fragtrater, til min ordre rammer deres gratis-fragt-level.

Fruen i Midten sagde ...

Inge: Gode trick, begge to :-) Den der med fragten er vist meget brugt, men så er der jo lige præcis de der selvfede firmaer, der slet ikke opererer med fri fragt. Har lige tjekket et af dem, og fragten blev bare større og større ...

Ellen sagde ...

Jeg handler virkelig meget på nettet, men jeg gider simpelthen ikke modtage alle mulige tilbudsmails. Når jeg har brug for noget, så køber jeg det - eventuelt med Pricerunner ind over, hvis det er et lidt større køb. Hvis bare jeg ved, at jeg fik det billigst muligt "lige nu", er jeg tilfreds.
For mig er det heller ikke noget med at have tid eller ikke tid - jeg gider ikke rende fra Herodes til Pilatus, hvis jeg kan sidde foran min pc og handle :-)

Fruen i Midten sagde ...

Ellen: Uh, I er simpelthen så fornuftige alle sammen ;-) Jeg må nok indrømme, at en stor del af min garderobe efterhånden er tilbudsmails-genereret, og i den sammenhæng er jeg for det meste fint tilfreds med tilbudsmails (Gemalen ser muligvis lidt anderledes på det, men lad nu det være). Det er især 'kun i dag-tilbuddene' og udsalg i etaper, der får mig op i det røde felt. Næh, vi er vist nogle stykker, der hellere vil sidde på vores flade og handle frem for at drøne rundt i de virkelige butikker :-)

Laika sagde ...

Jeg elsker også at handle på nettet. Men hvis jeg ikke mangler noget hakker jeg simpelthen bare mailene af og smider dem i den virtuelle papirkurv uden at læse dem. Så bliver jeg ikke fristet og heller ikke ærgelig over opdage at jeg lige mangler det og det :-)

Fruen i Midten sagde ...

Laika: Endelig en, der også får tilbudsmails :-) Men du gør jo selvfølgelig det eneste rigtige og sletter bare. Det gør jeg også - sommetider.