mandag den 22. oktober 2012

Lus på farten


Det burde være en statistisk umulighed.


Men nu skete det igen:

- Moar, se lige det dyr, der kravler på mit hår, kaldte Donnaen inde fra kahyttens meget lille badeværelse, mens hun holdt et enkelt afrevet hår frem i strakte arme.

- Jeg tror, det er en lus, fortsatte hun.

- Mon ikke det bare er et insekt, der er faldet ned i håret på dig, spurgte Gemalen.

Moderen kom til og fik sine briller på. Og dér på en cirka 30 cm lang line spadserede ganske rigtigt .. en lus.

SUK!

Sidste gang Donnaen havde lus, var i sommeren 2011. I Paris. Hvor jeg selvfølgelig ikke havde tættekammen med.


Det har jeg så haft siden. Bare for en sikkerheds skyld. 

Men ikke denne gang. Selvfølgelig.

Klokken var lidt i syv, men vi var så heldige at finde et åbent apotek, med en engelsk-talende ekspedient. Hun var straks med og fandt diverse udryddelses-kits frem. En enkelt tættekam havde hun dog ikke. Men der fulgte en tættekam med, forsikrede hun og åbnede den ene æske, hvor der lå en ganske effektivt udseende tættekam. De andre kamme kunne vi ikke se, for emballagen kunne ikke åbnes uden at ødelægge den. Med Donnaens hårpragt går det ikke at købe tættekam i blinde, så vi købte den åbnede æske. Der selvfølgelig også var den dyreste.


I skyndingen glemte jeg at spørge, hvordan man egentlig gjorde, så da det efter en tur på restaurant var tid at bekrige lusene, måtte vi konstatere, at brugsanvisningen stod på slovakisk - og kun slovakisk.

Vi havde trådløs internetforbindelse, så det var bare at gå i gang med en oversættelse. Noget af en opgave, for slovakkerne bruger en frygtelig masse konsonanter, og der er ikke et eneste ord, der ser bekendt ud. Efter et møjsommeligt tasteri mente jeg dog, at jeg vidste nok til at gå i gang. Donnaen fik sprayet og masseret tea-tree-et-eller-andet-oil i håret og anbragt under en badehætte i et kvarters tid. Så vask og balsam og kæmme, kæmme, kæmme. Med hvad der virkelig var en god tættekam.

Igår fik Donnaen en tur mere, og 'gevinsten' var allerede meget mindre end første gang, så om en uges tid er vi forhåbentlig lusefri igen.

Men én ting er almindelige lus.

Morgenen efter første behandling fandt jeg også et lillebitte rødt kriblekrable-dyr i Donnaens seng. Det tænkte jeg ikke nærmere over, for det var jo ikke en lus. Eller var det? Siden har Gemalen fremvist en arm med to bid/stik. Men det har ikke noget med hinanden at gøre. Det har det BARE IKKE. Jeg nægter at tænke tanken til ende. For hvis det virkelig var væggelus, så har vi et potentielt problem, som jeg slet slet ikke kan overskue.


Så nu holder jeg lige vejret en måneds tid, mens jeg prøver at tænke på noget andet ...


Lusebekæmpelse på slovakisk.




15 kommentarer:

Inge sagde ...

Åhhh nej, nu klør det over det hele.. Jeg sender mange medfølgende tanker, mens jeg klør videre.. :-)

Ellen sagde ...

Neiiijjjj! Hovedlus kan til nød gå an, men ikke væggelus. Jeg forstår til fulde din bekymring.
Og du bekræfter alle mine aversioner mod at feriere i tidligere østbloklande.
Jeg tror dog alligevel, det vil være en god ide at trække vejret lidt ind imellem alligevel.
På den anden side er dine problemer jo så løst, inden de rigtig bliver til noget ;-)

Fruen i Midten sagde ...

Inge: Ja ikke? Bare man hører om lus, begynder det at krible i hovedbunden ;-) Og tak.

Ellen: Kan se, at vi har simultan-kommenteret :-) Altså, vi ved det jo ikke, men pludselig blev jeg ret hys. Og det var ikke specielt hys-dæmpende at kunne google en hel masse skrækkeligt frem :-( Måske kan jeg investere i tre snorkler, og så kan vi sætte os på bunden af badekarret en uges tid i stedet ;-)

Rejen sagde ...

Nu sidder jeg og klør mig i håret, og jeg håber virkelig ikke at I har fået væggelus, og jeg ville da også blive rimeligt meget hys hvis bare tanken om væggelus var en mulighed, tror jeg allerede ville have kontaktet skadedyrsbekæmpelsen..Sender lidt luft til dig..;-D

randiglensbo.dk sagde ...

Øøøøv nej - det er ikke lige den slags souvenir, man har lyst til at få med hjem fra ferien.

Fruen i Midten sagde ...

Reje: Ja, uff!! Håber virkelig også, at det IKKE er tilfældet. Ærgrer mig mest over, at jeg ikke blev opmærksom på Gemalens stik/bid, før vi var hjemme - og havde spredt alle vores tasker og poser og jakker og øvrigt habengut i hele huset. Nu er det umuligt at gøre noget fornuftigt præventivt, så det er bare at håbe. I l-a-n-g tid, for jeg har læst mig til, at krapylet kan klare sig uden føde i månedsvis. Suk. Tak for luft :-)

Randi: Nej, det er det bestemt ikke! Please, kryds fingre for, at vi er sluppet med skrækken :-)

Madame sagde ...

Uha, væggelus er en skrækkelig ting, ved jeg, selv om jeg kun har læst om dem. På amerikanske hoteller kan man til gengæld få fladlus, ved jeg - ak, der er mange typer lus ...

Susanne sagde ...

Jeg mindes med gru. To af mine unger var de rene musemagneter, da de var yngre. Jeg har kæmmet og kæmmet og været næsten desperat. Det var skruen uden ende. Vores mirakelkur endte med at blive Hedrin fra Matas. Det gør oven i købet håret blødt og lækkert. God kamp.

Mia Folkmann sagde ...

Uf, alle de små ækle snyltere, de er ikke sjove. Jeg kan huske, at jeg engang om hjem med kattefnat, da jeg som barn havde været i kærlig nærkontakt med en kattekilling. Jeg var ikke populær hos familien!!

Håber sandelig ikke, at der er tale om væggelus...

Annemor sagde ...

Hjelpes, det klør.
Usj. Lykke til :-)
Mormorklem sendes helt fri for krabbekryperier

Pia sagde ...

Uf, jeg mindes den ene gang C fik lus. Jeg kunne se dem overalt i flere måneder, også når jeg sov sødt, og nu klør det også over hele kroppen på mig. Jeg mente ellers det var de tusindevis af mygstik jeg har reddet mig på Mallorca, men nu er jeg pludselig ikke helt sikker :-)
Heldigvis er det kun en brøkdel af de bekymringer man har, der bliver til noget, så lad os håbe det også kommer til at passe her.

Fruen i Midten sagde ...

Madame: Ja, absolut skrækkelig! Jeg håber, at jeg også kun har læst om dem ;-) Fladlus - adwr!

Susanne: Nogle børn tiltrækker tilsyneladende lettere lus end andre. Hvorfor ved jeg ikke. Hedrin - det vil jeg lige undersøge, om jeg kan få her i byen. Tak :-)

Mia: Uf, kattefnat, det lyder aldeles afskyeligt!! Nej, det håber jeg heller ikke.

Fruen i Midten sagde ...

Mormor: Ja, det klør, bare man læser om lus! Tak og klem tilbage - uden virus eller kriblekrabledyr :-)

Pia: Kun lus en enkelt gang? det var nådigt sluppet. Men ja, til sidst drømmer man om dem. Stakkels dig, at du er blevet offer for et mallorkinsk myggeangreb. Du har ret, man gør sig mange unødige bekymringer. Det vil være dejligt, hvis det her er en af dem :-)

Kong Mor sagde ...

Det var dog forfærdeligt - og nu kan jeg sidde og kradse mig hysterisk. Uhhh jeg kan ikke lide den slags kryb. Væggelus er dog mareridt på linje med børnesår i 8 uger..

Fruen i Midten sagde ...

Kong Mor: Ja, det er til at blive skruphysterisk over. Håber, at Pia har ret; at det med væggelusene er en af de mange unødvendige bekymringer.

Og så kom Donnaen iøvrigt hjem og fortalte, at hendes nye sidemakker (tvungen omrokering) har lus - men ikke gør noget ved det, fordi 'balsam slår altså ikke mine lus ihjel'. Det synes hverken Donnaen eller jeg er helt i orden, men hvad F- gør man så lige ved det???