tirsdag den 3. juli 2012

Klipning af stålorm


Lørdag gad jeg ikke slå græs og lod naboen om at overdøve forskellige igangværende studenterfester i nabolaget.

Søndag eftermiddag var der ingen vej udenom.

Det var igen tid til lidt græsplæne-slånings-drama. (Ved ikke, hvad det er med mig og den græsplæne?)

Så da jeg nåede op til det stejleste stykke, dér hvor jeg skal koncentrere mig mest om både at stå fast og holde fast (i plæneklipperen), skete det.

Det vil sige; i første omgang opdagede jeg det slet ikke.

Men på anden omgang opdagede jeg en stålorm i græsset. - IEV, jeg hader slanger, så jeg skyndte mig videre og håbede, den hurtigt ville forsvinde.

På tredie omgang var den der stadig. Og ADWR, nu kunne jeg se, at jeg havde klippet den midt over. Det var værre, og mit mellemgulv sad pludselig oppe i munden ...

På fjerde omgang konstaterede jeg, at den slet ikke var død, som jeg først troede. Nu havde jeg et problem og overvejede alvorligt at tilkalde Gemalen, så han kunne 'gøre noget'. Men det var jo sin sag at forstyrre ham i noget så vigtigt som anden etape af Tour de France. Så det blev ved overvejelserne.


På femte omgang, var den gudskelov væk.

Godt det samme, så slap jeg for at tage stilling til noget som helst og kunne nøjes med dårlig samvittighed.

Iøvrigt lader Gemalens slange-bortfjernelses-talent også lidt tilbage at ønske.

Han ved, at jeg h-a-d-e-r slanger, så da han, for efterhånden mange år siden, mødte en stålorm i haven, gav han den en på bærret og smed den i skraldespanden. Og glemte så alt om den.

Hvad han ikke vidste var, at den ikke var død af den ublide medfart, men kun besvimet.

Så da Fruen nogle timer senere gik ud med skrald og åbnede låget til den næsten fulde skraldespand, blev hun mødt af en stålorm, der straks stak hovedet op for at komme ud ...

Det er nok noget af det tætteste, jeg har været på at dø af skræk.

14 kommentarer:

Rejen sagde ...

hihi, så skal du ikke besøg os, jeg er gift med der har et par slanger...;-D

Lone sagde ...

Jeg var løbet skrigende bort første gang. addrr.

Inge sagde ...

Hmmmm jeg havde nok siddet inde med hermetisk lukket dør endnu.. Har lige googlet "stålorm".. du må slet ikke slå sådan en ihjel.. :-D.

Flg. er klippet fra Naturstyrelsens side..
http://www.naturstyrelsen.dk/Naturbeskyttelse/Artsleksikon/Dyr/Krybdyr/Slangerogoegler/Staalorm/

"Den findes stort set over hele landet, hvor landskabet er varieret. Helst, hvor naturen er groet noget til.

Beskyttelse og regulering
Stålormen er fredet. Den må ikke fanges eller slås ihjel."

Anonym sagde ...

Inge nåede det før mig.. stålorm må slet ikke slås ihjel. Og så er det forresten slet ikke en slange.. det er en padde. Et firben uden ben.

De er absolut fredsommelige og kan uden problemer lempes ud i noget højt græs og hvis man ikke vil røre ved dem - så brug en skovl. Men jeg har fjernet flere af dem med hænderne, og det sker der ikke noget ved - vil dog ikke anbefale det samme med snoge - de skider på en.

Kan godt forstå du bliver lidt bange hvis du er bange for slanger.. men det er helt unødigt her.. og forbudt - som i ret forbudt :-)

Fruen i Midten sagde ...

Reje: Næh, det ville nok ikke være det allersmarteste :-)

Lone: Ja, ADR!

Inge: Det var sådan set også det jeg havde mest lyst til. At gå indendøre, altså.

Har faktisk googlet lidt selv også. Men du behøvede IKKE at fremhæve det med 'hvor naturen er groet noget til' vel?! - Og den blev så heller ikke hverken fanget eller slået ihjel. Jeg satser på, at den overlevede sin halestudsning ;-) Hvad der skete med skraldespands-ormen kan jeg ikke huske.

Overlever: Nej, det har jeg også fundet ud af. Men det vidste Gemalen ikke i sin tid. Og det kan godt være, at det slet ikke er en slange, Men den LIGNER, og det er slemt nok. Jeg kan ikke se forskel lige, når jeg ser en. Så ser jeg kun en SLANGE.

Inge sagde ...

Hihi.. jeg synes det var ret sjovt.. hvis det står til troende, så burde vi have stålorme i massevis her i haven, den er i hvert fald groet godt til.. ;-))

Ellen sagde ...

Haha - du må en tur op på ødegården og lære at omgås firben med og uden ben - vi ser tit stålorme og studerer dem fascineret; de er da så flotte :-)
Er dine mellemnavne Indiana Jones? ;-)

Kong Mor sagde ...

gyyyyys.
Jeg VAR død - det er helt sikkert.

Og så er jeg i øvrigt ligeglad med at man ikke må slå dem ihjel..

STAKKELS dig!

Madame sagde ...

Gys, stålorme har åbenbart ni liv og bliver til to, når man skærer dem over. Jeg burde ha' masser af stålorme, for vores have er groet vældig godt til :-)

Fruen i Midten sagde ...

Inge: Jamen hvem ved, måske er der stålorme i din have også. Eller også er der det ikke. De er vist ikke lige udbredte alle steder. Mindes ikke at have set en eneste gennem hele min barndom på landet?

Ellen: Firben er søde - hvis de har ben. Ingen ben -> ikke søde. Sådan er det. Basta. Næh nej, der er ikke meget Indiana Jones over mig ;-)

KongMor: Tak for sympati :-D Følte mig også lidt stakkels. Jeg vil da helst ikke slå dem ihjel (det er faktisk kun myrer og hvepse, jeg jagter med mord i øjnene). Men jeg synes så til gengæld godt, de kunne skrubbe ud af min have ...

Madame: Jeg tror altså ikke, at stålorme kan blive til to. Men jeg har googlet mig til, at de godt kan afstøde noget af halen. Så hvis det nu kun var halen, jeg klippede i, så kunne den vel godt overleve?

Måske er dine katte med til at holde stålormene væk, så du slipper for dem, selv om din have måske er pænt groet til ;-)

Annemor sagde ...

De er flotte og slett ikke farlige, stålormene. Men er man slangeredd så er man, et lite spørsmål: Har du det ondt med hageslanger?
Ha en fin fag :-)
Mormor på muren

Fruen i Midten sagde ...

Mormor: Ja, er man slangeræd, så er man slangeræd. Jeg kan kun li' haveslanger af gul plastic ;-)

God dag til dig også :-)

Kirsten sagde ...

Bvadr, det overgåes vel kun af at finde en halv orm i sit halvspiste æble....
Selv om du ikke er vild med slanger og andet kryb, ville du nok ikke have slået den ihjel med vilje - bare sendt den over til naboen. Jeg tror den har fået en ny hale og måske kommer den på besøg for at vise dig den???

Fruen i Midten sagde ...

Kirsten: Adr ja, halve orm i æbler og hindbær er bare slemt :-(

Jeg håber også, at den er groet sammen igen, men behøver ikke nødvendigvis noget bevis for det ;-)