fredag den 20. maj 2016

På ikke så god fod


- Du skal gå i nogle sko med god stødabsorbering i hælen. Og de må ikke være så stive, som de her, sagde lægen, mens han prøvede at bukke min højre sko sammen.

- Jamen, jeg skulle jo netop gå med forholdsvis stive såler af hensyn til min gigtplagede venstre forfod. Det sagde du selv, protesterede jeg.

- Det er selvfølgelig ikke så smart, medgav lægen.

- Og så skal du ikke gå bare for at gå, fortsatte han.

-Jamen, Kamelen skal jo luftes. Ellers går jeg faktisk ikke ret meget.

- Du må gerne cykle.

- Det må Kamelen til gengæld ikke. Altså løbe ved siden af. Det er hun ikke bygget til (og iøvrigt er hun alt for stærk og alt for nysgerrig til, at det ville gå godt ret mange meter). Desuden har Gemalen netop foræret min cykel væk.

- Hm, sagde lægen, og så sagde han egentlig ikke mere.

Det vil sige, at jeg nu er indehaver af fødder, der ikke alene opfører sig dumt og uhensigtsmæssigt i forhold til mig, mit bevægemønster og ønsker om selvsamme, de modarbejder også hinanden ...

For mens der er konstateret begyndende slidgigt i venstre storetå, så er achillesenen i højre hæl - måske/måske ikke på grund af overkompensering - nu overbelastet og øm og småbetændt. Til det ene anbefales forholdsvis stift fodtøj, til det andet blødt og stødabsorberende.

Hvor smart er det lige?

Så er det, jeg begynder at føle mig som et gammelt skrog.

Med ondt her og der og alle vegne.

Selvfølgelig syntes jeg ikke, jeg havde nogle sko, der kunne bruges, men i bunden af et skab fandt jeg et par gamle, meget gamle tennissko, som jeg hev frem og iførte mig, da jeg skulle gå aftentur med Kamelen.

De føltes også ret okay at have på.

På den første totredjedel af turen.

Så begyndte det at sige
flap-flap, og jeg var ved at skvatte over mine egne fødder.

For de gamle sko havde stået i skabet og var blevet så møre, at sålen på først den ene og siden den anden sko knækkede i limningen, og jeg endte med at gå hjem i noget, der føltes som klipklappere.

Ikke alene mine fødder, men også mine sko er imod mig.

Suk!

Eneste formildende omstændighed er, at jeg bliver nødt til at købe mig mindst et par nye sko.



11 kommentarer:

randiglensbo.dk sagde ...

Det er jo (næsten) altid rart at have et godt påskud for at købe nye sko - men det her lyder nu hverken rart eller nemt. Det bliver svært at finde fodtøj, der tilgodeser både højre og venstre fods særlige behov.

Ellen sagde ...

Åh, stakkels dig! Du er faktisk nødt til at købe mindst to par sko, for der skal én type til den ene fod og en anden type til den anden. Jeg venter spændt på at høre, om du kan finde en af hver slags, der kan matche hinanden så nogenlunde :-)
Det er altså det værste ved at blive ældre ... alle de irriterende småskavanker!

Fruen i Midten sagde ...

Randi: Ja, det var helt sikkert sjovere i 'gamle' dage. Det bliver nok en - vældig fornuftigt - kompromis, og det er jo ikke helt det samme som at gå ud købe røde stiletter ...

Ellen: Ja, man ser det for sig. En lidt stiv vandrestøvle til venstre og en smart kondi-sag til højre. Det skal nok blive smart ;-) Møg-irriterende, men man bør vel prise sig lykkelig over, at det trods alt kun er småskavanker.

@ sagde ...

Eller nye fødder? Findes der sådan en butik?!
Grinte højlydt ad dine 'klipklappere'. Må have været en fantastisk syn.
Hvad med de der MBT-sko, kunne de gøre en forskel måske? Spændt på at høre resultatet - evt. sko med stivere monteret i venstre ...

Birgitte B sagde ...

Jeg har virkelig dumme fødder også, men Nike Free virker for mig. Jeg kan heller ikke de stive sko og der skal også være noget under svangen til at støtte. Altså det ikke nemt at blive ældre ;) håber du finder nye sko og en løsning så du stadig kan nyde at gå ture. Kh Birgitte

www.skøreliv.dk sagde ...

I krig og ved skoindkøb gælder alle kneb! I like; afsted med dig :-).... Jeg havde en gang en chef, der sagde, at hvis han vågnede op en morgen og ikke havde ondt et sted, så var det fordi han var død... Så jeg sætter - knapt fyrre år gammel - pris på lidt knirken og knagen i skroget. Okay, hvor ynkeligt lød det lige?!

Pia sagde ...

Det er noget irriterende noget at slås med. Det problem kæmper jeg også med, selvom det er en anden skavank. Det er nemlig ikke nemt at finde fodtøj, der både passer foden og de forholdsregler man får udstukket. Moderigtige sko, eller nogen der bare ligner, kan man godt glemme alt om, med mindre vi taler om kondisko. Ikke engang hos bandagisten, kan de skaffe mig noget fodtøj i min størrelse. Med min lille 'barnefod' str. 36,5 er der ikke det store udvalg. Halve nr. produceres ikke mere, får jeg at vide alle vegne. Suk. Håber du har bedre held. God jagt :-)

Laika sagde ...

Øv, vi håber at du snart kan gå ordentlig igen uden at det gør ondt.

Mette sagde ...

Åh nej åh nej da, sikke træls for dig med irriterende fødder. Måske du kunne starte en ny trend med to forskellige sko. Du kunne lave en facebookside, hvor man bytter så man stadig kun skal købe et par sko:o) Go' ide:o) Jeg håber da du finder sko der kan passer og hjælper. Look at the bright side.... Du har nu lov til at købe to par ad gangen så du kan mix and match:o) Eller bytte på din facebookside:) Go' weekend.

Fruen i Midten sagde ...

Liv: Nye fødder var måske løsningen ;-) Mener dog at vide, at kunstige lemmer, trods en masse produktudvikling de seneste år, stadig er noget trælse at have med at gøre. Klipklapperne var vist et ret festligt syn. I hvert fald grinede min nabo (vi fulgtes) en hel del :-)

Birgitte: Nej, de der aldersbetingede småskavanker er bare SÅ irriterende. Nogen siger, at man slet ikke skal tage hensyn til gigt-led, så måske skulle jeg overveje Nike, eller nogle andre med gode hæle.

Monster-Mor: Har vi delt chef uden at vide det?? Sådan siger min også, og jeg er efterhånden tilbøjelig til at give ham ret ...

Fruen i Midten sagde ...

Pia: Kondisko er okay for mit vedkommende, omend det er lidt træls til fest, så der vil jeg nok bare lide for skønheden ;-) Ja, hvis man så ovenikøbet har små fødder, bliver det hele bare værre. Jeg bruger str 37, og da jeg ville købe et par Scholl indlægssåler, fandtes de kun ned til str 38.

Stegemüller: 'Udfordring' er bare til at brække sig over. Selvfølgelig er det et problem og ikke nogen udfordring. To par ville være smart, men jeg har lidt svært ved at forestille mig, at det ville virke i praksis.

Laika: Me too :-)

Mette: Jeps, jeg laver da bare en facebook-side med skobytte. Hårde højresko byttes bløde ditto. Det kan kun blive godt ;-) Tak, min var god. Håber, at du også havde en god weekend.