tirsdag den 10. maj 2016

En tand fattigere


- Men hvis den er knækket, hvad så? spurgte Fruen forsigtigt.

- Så kan vi rodbehandle og sætte krone på.

- Jamen, sagde Fruen, og så sagde hun ikke mere, men nøjedes med at se dum ud.

- Nu er det jo ikke en tand, hun bruger ret meget, så vi kan også bare operere den ud,

sagde dyrlægen ...

For det var ikke hverken Donnaens eller mine tænder, men Kamelens, det drejede sig om.

Kamelen, det lille pus, havde brækket en fortand.

Hvilket jeg havde bemærket, da jeg børstede tænder på hende. Det gør jeg nemlig en gang i mellem. Ikke så tit, som jeg burde ifølge dyrehospitalets veterinærsygeplejersker, men dog tit nok til, at Kamelen finder sig i det.

Sådan nogenlunde. For hun forsøger altid, sådan nærmest diskret, at skubbe sig baglæns væk fra mig, så hun kommer uden for min rækkevidde. I stedet sker der oftest det, at hun får skubbet sig selv ind i et hjørne.

Også denne gang var hun endt i et hjørne, og så manglede der altså lidt fortand. Hvilket jo var noget sjusk. Og hvis Kamelen kunne få ondt i den, var det værre end bare sjusk og noget, der måtte gøres noget ved.

Da Kamelen alligevel skulle til serviceeftersyn i forbindelse med sin årlige vaccination, blev dyrlægen spurgt til råds. Desværre var der mærkbart liv i tanden, og så var det altså, at jeg fik beskeden om, at man da kunne rodbehandle og sætte krone på. Og dyrlægen fik sig et godt grin.

Så Kamelen kom til tandlæge, altså dyrlæge, og blev tjekket, bedøvet, opereret og lagt til opvågning. Og hun vågnede, og jeg hentede hende, og vi tøffede vi hjem. Det gik langsomt, for hun var lidt slingervorn, men ikke mere, end at hun gerne ville have noget at spise. Straks! for hun havde jo skullet faste om morgenen, hvilket hun havde taget mig mildt sagt ilde op.

Og så sov hun og spiste og sov igen.

Og det var så det.

Og alt var godt.

Lige ind til Fruen selv knækkede en tand og måtte suse afsted til tandlæge.

- Jeg vil anbefale, at der kommer krone på, sagde tandlægen ...


Frøken Tandløs var ikke til sinds
at smile til fotografen ...

13 kommentarer:

Mette sagde ...

Ha ha ha ha ha ej, undskyld jeg griner men det er lidt komisk:o) Håber du er okay og det ikke bliver for slemt/dyrt:/ Jeg knækkede en lille bitte del af mine fortænder lige der i midten sidste sommer. Tandlægen sagde, at kunne jeg leve med det lille bitte haksådan kometisk, ja så skulle der ikke gøres mere end at slibes lidt helt gratis.... Phew, jeg var lettet over ikke hele vores ferie budget røg sig en tur. Nu har jeg lært at leve med mit lille hak:o)

Ellen sagde ...

Nu kan I to så gå rundt i skøn og tandløs samdrægtighed. Pas på, I ikke får blod på tanden.
Ej, den var plat. Sorry, Den var bare så oplagt.
Gad vide hvordan en hund bærer sig ad med at knække en fortand?

Fruen i Midten sagde ...

Mette: Lidt?! Det er meget komisk. Tak, både Kamel og jeg har det udmærket, og jeg er bare lidt træt ved tanken om en giga-mega tandlægeregning. Godt, du kunne nøjes med en - gratis - slibning :-)

Ellen: Det er altså kun Kamelen, der er tandløs. Heldigvis :-) Og nej, ikke noget blod her. Begge knæk - eller afbræk - var over gummehøjde. Aner det ikke, men den hund æder alt, så hun har vel bidt i en sten?

Birgitte B sagde ...

Oh no, har hørt at det er virkelig dyrt at knække tand (på mennesker) - og sådan en tandudtrækning for hunde er vel heller ikke billig? Kh. Birgitte

Fruen i Midten sagde ...

Birgitte: Næh, det er bestemt ikke billigt. Skyldes primært, at hunden skal i fuld bedøvelse. Jeg turde slet ikke spørge, hvad en krone til en hund ville koste, men det er i hvert fald også hundedyrt (høhø) :-)

www.skøreliv.dk sagde ...

Oh dear, én ulykke kommer sjældent alene, som de siger!... Håber det ordner sig, ellers må du på gebisjagt! Også til kamelen....

Fruen i Midten sagde ...

Monster-mor: Lige præcis dét tænkte jeg også :-( Ja, jeg ender med gebis, hvis det er fortsætter. Kamelen derimod bliver tandløs, for hun vil bare æde et eventuelt gebis ;-)

@ sagde ...

Okay ... hvad er det for et greb du har om Kamelen?! Så ville jeg nok også vise (manglende) tænder, hvis det var mig der blev holdt sådan om snuden. Hahahahaha. Og ja det er så øv med slingerhund efter narkose. Vi andre får jo en hospitalsseng at ligge i til vi er klare i hovederne igen. Hunde de skal bare slingre hjem ... Håber at tandlægeregningerne ikke gør alt for ondt.

Fruen i Midten sagde ...

Liv: Det var jo kun, fordi hun ikke ville smile af sig selv ;-) Og mand og barn gad jo ikke deltage i vores photo shoot, så det var faktisk ret svært.
Heldigvis har vi ikke ret langt, når vi skal slingre hjem, så det foretrækker jeg fremfor at krølle utilpas hund sammen i bilen. Forsikringen (min) dækker ikke tyggeskader, så nu må plastfyldningen holde så længe den kan. Det må gerne være l-æ-n-g-e. Og jeg har endnu ikke afregnet med Kamelens forsikringsselskab. Jeg håber, at få refunderet en del :-)

Anonym sagde ...

åh øv - jeg hader HADER at komme til tandlæge.. https://monicastage.wordpress.com/2016/03/15/tandlaege/
men har fornemmelsen af at en vis alder gør man bliver en mere hyppig gæst fremover.. pyh...
nå lille kamel - og også nåå lille frue...

Fruen i Midten sagde ...

Monica: Haha, var lige inde og kigge :-) Nej, det er sjældent en udpræget fornøjelse. Tak for ynk, det er altid skønt ;-)

TanteTrunte sagde ...

Øv med øv på :( Har prøvet det samme med vores hund. Desværre holdt fyldningen ikke på sigt, så tanden måtte opereres ud. Håber det går bedre for jer :)

Fruen i Midten sagde ...

Tante Trunte: Velkommen forbi :-) Ind til videre klarer Kamelen sig fint uden sin tand, så medmindre hun har tænkte sig at knække flere, skal det nok gå. Ærgerligt for jer, at (den dyre) fyldning ikke holdt.