torsdag den 4. juni 2015

Ferieplanlægning på tysk


Lige om et øjeblik er det sommerferie.

I modsætning til mange tidligere år er det ikke kommet som en kæmpeoverraskelse, men er faktisk noget, som vi har vidst og forholdt os til længe.

Det skyldes i høj grad, at Kamelen skal afsættes. Jeg syntes selv, jeg var tidligt ude, da jeg ringede til hundepension A allerede i januar for at få plads i juli. Det var jeg ikke, så Kamelen skal i stedet bo i hundepension B, mens vi er væk.

Feriens primære mål er Plzen i Tjekkiet, hvor Gemalen igen-igen skal køre mtb-o-løb. Vi har faktisk boet der før for fem-syv år siden. I en rigtig hyggelig pension, hvor værtsparret gjorde alverdens ting for, at vi skulle føle os godt tilpas. Det lykkedes at genfinde stedet og via mail at reservere overnatning til os.

Desuden - var vi enige om - kunne vi godt lægge et par ekstra dages ferie på et eller andet sted ikke alt for langt væk.

Da Fruen er en lille smule Disneyslot-tosset, gik der ikke mange sekunder, før hun proklamerede:

- Så vil jeg gerne se Neuschwanstein!

- ??

- Det der slot i det sydlige Bayern, der er totalt Disney-agtigt. Eller omvendt; slottet var der jo trods alt først. Det siges, at Neuschwanstein var inspirationen til Disneys Torneroseslot, forklarede jeg.

- Sagde du ikke også det i Segovia? spurgte Gemalen.

- Mjoh, muligvis. Men det var vist i virkeligheden slottet i eventyret om Snehvide, der var tale om.

Og så var det afgjort.

Vi googlede og kiggede på kort og fandt og bookede overnatning i passende afstand mellem slottet og München. For at balancere oplevelserne lidt mente jeg nemlig, at vi kunne tage til München og besøge BMW-fabrikkerne.

Derefter skete der ikke mere, for det var alt for tidligt at reservere billetter til både det ene og det andet.

Lige pludselig var det overhovedet ikke alt for tidligt længere.

Vejret er undskyldningen. For det er nemt at glemme, at sommeren nærmer sig, når vejret opfører sig som marts eller oktober.

Man kan ikke booke billetter online på BMWs hjemmeside. Men der er både en mailadresse og et telefonnummer, og fordi jeg er lidt en tysk-kylling, valgte jeg at maile. På engelsk. Dagen efter fik jeg svar. På engelsk. At man skulle ringe for at booke, og at jeg iøvrigt gerne måtte vise forståelse, hvis der allerede var udsolgt.

Så måtte jeg jo ringe. Heldigvis kunne jeg tale engelsk med damen i den anden ende. Eller det viste sig så at være ikke så heldigt endda. For hun sagde, at rundvisningerne på engelsk allerede var fuldt bookede på de ønskede datoer. Der var stadig plads på de tysksprogede rundvisninger, men dér kunne vi ikke få plads, for af sikkerhedsmæssige årsager skulle man være god til tysk, og det var vi nok ikke (når jeg nu henvendte mig på engelsk). Jeg delte ikke helt damens opfattelse, men var ude af stand til at overbevise hende om, at vi da bare skulle på en tysk rundvisning.

Jeg overvejede kort at smække på og ringe op igen og forsøge mig på tysk. Men risikoen for at få den samme dame i røret og blive genkendt gjorde, at jeg i stedet bad Gemalen om at ringe. Og gerne hurtigt, for ellers blev der måske også udsolgt på de tyske rundvisninger.

Gemalen havde ikke lige tid. Og så glemte han det. Men to dage senere ringede han og kunne et øjeblik senere fortælle, at nu havde han reserveret billetter. Til en engelsk rundvisning! Det havde ikke været noget problem, og hvorfor jeg ikke havde kunnet det samme, kunne han ikke begribe.

Det kunne jeg heller ikke.

§¤#§@#¤!!

Men det var jo godt, og da jeg var færdig med at være fornærmet, kunne jeg kaste mig over billetbookning til mit Torneroseslot. Billetter kan ikke købes online. Men de kan bookes online og skal så afhentes i et eller andet turismus-kontor tæt ved slottet. Dog er online-bookningen ikke mere sofistikeret, end at man skal have en Bestätigung tilbage pr. mail. Og den får man ikke bare automatisk. Den bliver behandlet manuelt. Og, stod der i pop-up-vinduet efter jeg havde trykket på knapperne, man prioriterer bekræftelserne på den måde, at de bookninger, der ligger først for kalendermæssigt, får først svar. Min reservation ligger fem uger ude i fremtiden, men man kan booke hele tre måneder frem.

Det er nu to dage siden, og jeg afventer stadig svar.

Og her gik jeg og troede, at tyskere - hver og en - er superefffektive.

Det indtryk står nu over for en mindre justering ...


Det er da et skønt slot! Billedet er lånt her.

PS: Nej, der er endnu ikke styr på, hvad vi skal opleve i Tjekkiet. Lige nu er jeg lidt træt ved tanken om at skulle planlægge noget som helst.

17 kommentarer:

Anonym sagde ...

Kender lidt til området og kan kun bekræfte dine oplevelser af sære arbejdsgange for billetter mm. Hver gang vi passerer forbi ærgrer vi os over at vi ikke har sat tid af til at se Maybach-museet ved Neumarkt. Og de er vist mere fremkommelige hvad angår tiltræde i de hellige haller.

Mon ikke de har lavet ekstra rundture da efterspørgslen var til det... ?

Dejligt at I fik overnatning på det ønskede sted.. det er altid rart at vide hvor man skal bo i stedet for at køre på må og få mellem små tyske/østrigske byer og håbe på et ledigt værelse...

Fruen i Midten sagde ...

Overlever: Virkelig, er det et specielt bayersk fænomen? Det kan da godt være, de har lagt ekstra rundvisninger ind. På den anden side, virker det jo næsten for fleksibelt, når alt det andet nu er så forfærdelig ufleksibelt. Vi gik ikke efter noget specielt, men i højsæsonen er man næsten nødt til at booke på forhånd, ellers kan det godt blive lidt som at lede efter en nål i en høstak.

monica sagde ...

Det er nu godt man hurtig kan blive færdig med at være fornærmet. Men kan godt forstå hvorfor du blev det. Altså! Håber så ikke din gemal er sådan en som kan dvæle ved denslags...
Det lyder meget eksotisk i min ører, det I skal. Og spændende...
For min del bliver det sommerferie i Nordnorge - i Bodø, og også Målselv. Langt nord for polarcirklen, med midnatsol und alles :) Kan måske også lyde eksotisk... hvis man ikke er opvokset der, som jeg er... Så jeg skal "bare" hjem.. ingen soria moria eventyr slotte der.. højst noget selvfanget laks og denslags..

Fruen i Midten sagde ...

Monica: Heldigvis gider Gemalen ikke drille ret længe med den slags :-) Ja, jeg synes jo Bodø og Målselv (måtte lige kigge på google maps) virker eksotisk, da jeg aldrig har været nordligere end Stavanger. Jeg vil vældig gerne opleve midnatssol. Det må blive en anden gang :-)

Mette sagde ...

Jeg har det bedst hvis alt er booket i meget go' tid. I marts var alle hoteller i både Tyskland og England booket og betalt. Og færger både fra Holland og den fra Newcastle var også booket og betalt. Selv parkeringen i London er booket og betalt når vi skal se The Lion King:) manden synes heldigvis også det er cool man er i go' tid:)
Glæder mig til at høre mere om jeres ferie og det der slot:) Billeder please af slottet:)

Inge sagde ...

Dejligt at I har fundet steder dernede. Vi booker aldrig på forhånd, men bruger de lokale turistbureauer, og vi har altid fundet sjove steder, og aldrig sovet i bilen. :-)

A + K = ♥ sagde ...

Uh, Kit og jeg skal på efterårsferie til Tyskland aka. Kiel, og vi glææææder os - har dog også kigget på maaaaaange slotsophold i det nordtyske især, der er såsåså mange smukke områder.

- Anne

Ellen sagde ...

Det er åbenbart ikke småting, man som kommende turist kan blive udsat for, men som regel ender tingene heldigvis med at gå op i en højere enhed. Og den lille episode med bookningen, som Gemalen så lige fik klaret i ruf, kan også bringe mig helt op i det højrøde felt - det er bare SÅ irriterende, den slags. Godt, vi ikke har langtidshoverende mænd ;-)
Neuschwanstein må være jordens mest fantastiske slot - jeg her også kun set billeder af det, og jeg glæder mig til at høre mere om det (for du billedspammer jo ikke ligefrem dine indlæg, men gudskelov er du supergod til ord).

Laika sagde ...

Det lyder spændende det I skal i sommerferien. Her hos os står den enten på campingferie i Sverige med begge hunde eller fordi manden skal have lavet en bypass den 12. juni, i hans ben, måske bare campingferie på Lolland. Vi skal lige se hvordan han har det. Så vi har ikke bestilt noget, men satser på at der er plads på campingpladsen det ene eller andet sted :)

@ sagde ...

Åh altså Midterfrue. Jeg tænker faktisk at det er mega tysker-effektivt at de bekræfter manuelt. På dén måde kan de vælge dårligt-tysk-talende-damer-fra-Danmark fra. Ha. Det ville jeg også gøre :)
Nåm. Hey hop for familien her, som foretrækker spontanitet i ferierne - og weekenderne og sommetider også i hverdagene. Nope vi har ikke planlagt noget som helst - andet end ugerne, som giver sig selv pga. lukkedage.

Fruen i Midten sagde ...

Mette: Haha, selv parkeringen?! Nu er det jo heller ikke sådan, at du lige kunne klare et par km i småløb, hvis I ikke kunne finde p-plads ifm jeres musical-besøg (som jeg iøvrigt er lidt misundelig over), så det er faktisk rigtig, rigtig smart :-)

Inge: Det gjorde vi også. Engang. (Nej, aldrig brugt turistbureauerne, men bare kørt ud i det blå). Sidste gang var, mens jeg var gravid med Donnaen. Siden har jeg ment, at det var ret vigtigt at kende i hvert fald slutdestinationen. Det er ikke fedt at køre rundt i tiltagende mørke og lede efter overnatning med et sultent barn på bagsædet.

Fruen i Midten sagde ...

Stegemüller: Ja, det virker temmelig gammeldags. Overnatning er nemt at booke online over fx booking.com. Men attraktionerne - jeg venter stadig på bekræftelse. (Og jo længere jeg venter, desto mere bekymret bliver jeg for, at jeg har slået forkert, da jeg udfyldte mailadressen. Suk!

Anne: Der er SÅ mange smukke steder i Tyskland. Egentlig mærkeligt, at danskerne ikke i langt højere grad lægger deres ferier netop der :-)

Ellen: Ja, mon ikke det er er irriterende. Helt vildt! Jeg forventer, at det er temmelig fantastisk. Men måske er det så overgjort, at man ender med at få kvælningsfornemmelser? Hvem ved? Men mangler stadig en bekræftelse og er ved at blive vanvittig over deres træge system.

Fruen i Midten sagde ...

Laika: Det er da også helt fint med en campingferie her eller der. Det vigtigste for jer må være en veloverstået operation. Pøj pøj med den :-)

Liv: Det kan godt være, at det simpelthen er sådan en skjult udvælgelsesprocedure. Gad vide, om det er samme princip, slotsbillets-administratorerne benytter? Spontanitet er godt, men en gang i mellem er man jo nødt til at planlægge. Når Gemalen skal deltage i noget mtb-o-pling plan, er vi nødt til at have styr på, at vi kan bo i nærheden. Og vil man se nogle af de store turistattraktioner - og undgå at gå forgæves eller stå i kø i timevis - så skal der altså bookes på forhånd. Lad os se om et par år, når Banditterne er så store, at I skal til at vise dem alle de vigtige seværdigheder rundt omkring i verden :-)

Annemor sagde ...

Hm .. hovedsaken er vel at man får sett det man vil?
God ferie.
Mormorklem

@ sagde ...

@Midterfruen
Åh men vi viser skam banditterne lækre seværdigheder (de er nået over bølle-alderen for nogle år siden). Når vi tager afsted er det ofte med en 2-7 dages varsel (nogle gange) og så booker vi også billetter i frovejen. Indtil nu har der aldrig været udsolgt, men ByggeBob er også ret ferm til det der tysk-noget, omend jeg selv synes at jeg er bedre ;)
Det med de der løb som kræver planlægning og booking er naturligvis klart. I get it! :)

@ sagde ...

Åh vis mig lige den der frovej, ikke?!

Fruen i Midten sagde ...

Mormor: Præcis, men nu har jeg ventet en uge på en bekræftelse og ved ikke, om min reservation overhovedet er kommet frem. Det er altså temmelig træls! Tak og klem tilbage :-)

Liv: Der kan man bar se: I booker altså ting ;-) Frohvejen må da være det helt rigtige sted at booke :-)