tirsdag den 2. juni 2015

5 minutter


Det lyder som en Fakta-reklame.

Det er det ikke.

Det er sådan cirka den tid, jeg fik i haven i weekenden.

Møgvejr!

Lørdag stod vi op til kedeligt vejr, og det var egentlig meget okay, for der var jo også både dit og dat at gøre indendøre.

Men da det mest akutte var vasket og ordnet, måtte det jo gerne klare op og blive havevejr. Klare op gjorde det mange gange, men hver gang terrassen var næsten tør, kom der en ny byge, og så kunne det hele være lige meget.

Søndag morgen var det tørt, men overskyet. Kamelen blev luftet i tørvejr, og jeg forventede, at haven ville være tør nok til at arbejde i om eftermiddagen. I mellemtiden kunne jeg arbejde et par timer og måske nå til bunds i en faktureringsbunke.

Samtidig kunne jeg se naboen slå græs, og jeg antog, at han nok skulle noget andet senere på dagen, siden han slog græs, mens det stadig var halvvådt.

I stedet burde jeg måske have tjekket vejrudsigten.

For da jeg kom hjem igen, nåede jeg ikke en gang at skifte tøj og komme ud til Gemalen, der - ta dah! - var gået i gang med at fjerne ukrudt fra fliserne, før det begyndte at smådryppe.

Så vi gik ind igen, og hver gang terrassen var næsten tør, kom der en ny byge, og så kunne det hele være lige meget.

Kamelen blev luftet i nogenlunde tørvejr, og så ville jeg ud at slå græs. Men måtte konstatere, at nogen havde lånt forlængerledningen til opladeren, så batteriet var fladt.

Nogle timer senere var både batteriet og jeg klar igen, og jeg nåede at slå et areal på størrelse med et Margrethe-frimærke, før det begyndte at småregne ...

Plæneklipperen kom tilbage i garage, og i stedet rensede jeg det tilstoppede nedløbsrør, der gjorde, at tagrenden løb over, hver gang det regnede. Hvilket på det seneste har været kedsommelig tit.

Mens jeg stod der og balancerede, kom jeg i tanke om et andet tilstoppet nedløbsrør; det i brusenichen. Adwr, så vil jeg altså hellere rense tagrender!

Og sådan forsvandt den weekend i afløbene. Mine ikke-plantede planter står stadig i deres potter. Senegræsset vokser frodigt, og det samme gør plænen.

Men om fire dage er det atter weekend og så skal jeg i haven!


Det er så vådt, at selv vinbjergsneglene vover sig ud.

9 kommentarer:

Lene sagde ...

At have en have er ikke det nemmeste, håber vejret er med dig i weekenden.
I følge yr.no skulle Viborg og Herning få tørvejr i weekenden bort set fra lørdag formiddag, så ved du det :-)

Anonym sagde ...

Hepper på det gode vejr og håber at du får en forlænget weekend til haven. For 5 sølle minutter er da ikke værd at rende efter. Det er fordelen ved en overdækket altan - vi har tørvejr når vi vælger at have det.
Er helt sikker på at du får mere tid i haven - ellers må du have gang i fiskekutter-regntøjet...

Mette sagde ...

Træls men vejret skulle blive bedre i denne her weekend siger nogen. Så lad os håbe det er rigtigt:)

Fruen i Midten sagde ...

Det vil være rigtig dejligt med tørvejr i weekenden. Lige nu virker der mere efterårsagtigt med regn, regn og blæst og en temperatur på sølle 9-11 grader. Øv :-(

Ja, hep endelig! Nej 5 minutter er kun til at få overtøj på og slæbt alle haveredskaberne ud. Der står faktisk sydvest på min ønskeseddel ;-) Men luge i regnvejr kan man altså ikke.

Fruen i Midten sagde ...

Mette: Ja, lad os håbe, at 'nogen' har ret :-)

Stegemüller: Det vil jeg også, men man har jo lov at håbe :-) Den er nogenlunde almindelig parcelhushavestørrelse, men noget er bare en stejl skrænt med buskads, så reelt er den nok mindre end gennemsnittet.

Inge sagde ...

Fra pålidelig kilde har jeg hørt at vi får sommer fra i morgen.. :-) I går var jeg ude og spille golf på en forrygende våd og blæsende efterårslignende dag.. Planen er shorts og t-shirt i weekenden.

Fruen i Midten sagde ...

Inge: Hvis tørvejr og en temperatur på 15-17 grader kan betragtes som sommer (og hvorfor ikke, vi er jo snart glade, bare det ikke regner!), så har jeg hørt noget lignende. Og det er jo dejligt :-) Men når jeg kigger på DMIs prognose for vejret i det midtjyske i weekenden, er shorts og t-shirt desværre ikke det første, der falder mig ind.

Pia sagde ...

Jeg var i planteskolen og hente diverse planter til både det ene og det andet, og var så heldig at få det i jorden også, mellem bygerne. I drivhuset var det tørvejr og lunt. Der er ikke meget sommer over vejret. Det blæste, så jeg havde svært ved at stå fast på min gåtur i dag. Sommeren kommer på fredag, så jeg er glad for jeg skal være ude hele dagen :-) De har bare at holde hvad de lover, de vejrfolk.

Fruen i Midten sagde ...

Pia: Ja, så var du heldigere end mig :-) Jeg forestiller mig, at det kan være rigtig hyggeligt at gå og pusle i tørvejr i drivhuset, mens det sjasker ned udenfor. Ja, kunne vi da bare få noget sommer. Her ser DMI godt vejr i dag og i morgen, men regn igen lørdag, og så halvkøligt derefter ...