tirsdag den 11. oktober 2011

Fornærmet Frues Første Forbruger-brok


Egentlig havde jeg ikke regnet med, at jeg nogensinde skulle skrive noget forbruger-relateret på dette sted. Men man kan jo blive så misfornøjet, at man kan tro om igen.

So, here it comes:

Vi skal ha' en ny, stor føtex. Og - wee - jeg har glædet mig. Som et lille barn til juleaften. For jeg æælsker de store supermarkeder med god plads og kæmpe udvalg, som de har andre steder i verden. Fx i Frankrig, Italien og på Østerbro..

Men hvad sker der så? Jeg bliver sur på føtex! Altså sur som i fornærmet, forarget og forurettet.

Glad og kry indtager jeg føtex' parkeringsplads og ser et kæmpebanner: Den nye føtex åbner 29. oktober - den gamle butik lukker 22. oktober.

Der skal så kun ganske lidt regnekraft til for at finde ud af, at det ikke hænger helt godt sammen. Der mangler li'som en uge. Hvor vi altså må undvære føtex.

Ikke specielt forbrugervenligt, tænker jeg. Og vel heller ikke særlig smart. De, altså føtex, kan jo risikerer, at jeg - og mange andre - lærer, at man faktiske godt kan handle alle mulige andre steder.

Men det skal blive værre.

For inde i føtex, møder jeg et syn, som giver mindelser om noget, jeg ellers kun har set på billeder fra østblok-landende under sovjettiden; halvtomme hylder, halve reoler uden varer.

Lettere mystificeret må jeg konstatere, at jeg ikke kan finde 'mit' rugbrød eller 'mine' kiks plus 4-5 andre rimeligt almindelige varer.

Ved kassen udvælger jeg en af de modne kassedamer og spørger hende 'Hvad er det lige, I har gang i?'

Ja altså, nu skulle butikken jo snart lukke, og man var begyndt at stoppe med at tage varer hjem. Så der ville jo mangle lidt hist og her på hylderne.

'Jamen??'

Næh, det kan ikke betale sig at pakke de usolgte varer ned igen og flytte dem over til den nye butik. Så desværre..

Nu er det jo næppe søde fru Kassedames beslutning, at der ikke skal være varer i butikken til kunderne, så jeg undlod at lade min harme gå ud over hende.

Men det kan man da IKKE!

Det er da en uhørt dårlig måde at behandle sine kunder på. At vi skal gå rundt i et halvtomt supermarked og lede forgæves efter noget at købe, bare fordi man ikke gider at have bøvlet med at servicere kunderne med en fyldt butik til det sidste.

Det værste er, at de har sikkert tænkt over det. Regnet på det og ud fra ren og skær bundlinie-betragtning gjort som de gør.

Der er (altså, var igår) stadig 12 - TOLV dage til, butikken lukker.

Om to dage er der sikkert kun dåsetomater, natron og tandpasta tilbage. Men det finder jeg aldrig ud af. For nu er jeg fornærmet og gider ikke spilde min tid på ikke at kunne købe alle mine varer på én gang

Så hellere køre hele byen rundt to gange for at finde de ting, jeg skal bruge, andre steder.

Og jeg håber, at alle andre har det ligesom mig, så føtex alligevel kan ende med at brænde inde med en hel masse usolgte varer. Så ka' de lære det.

Der er bare en ting, der nager mig: Jeg vil jo gerne se den nye butik, når den åbner.

Øv. Med min regnorme-rygrad bliver jeg nok aldrig en af forbrugerbevægelsens frontkæmpere..

Ingen kommentarer: