mandag den 20. oktober 2014

Tilbage til virkeligheden


Ups!

Nogen kom vist til at trykke på pause-knappen.

Det var egentlig slet ikke meningen. Det skete bare. For vi skulle kun holde ganske få dages ferie. Og først sidst i efterårsferien.

De første dage skulle vi bare holde stille og roligt fri. Og så blev det så stille og roligt, at bare det at løfte fingrene til et blogindlæg føltes som en alt for stor udfordring.

I stedet nussede vi rundt og foretog os ikke ret meget.

Gik tur med Kamelen. I regnvejr. Igen og igen. Efter de første drivvåde ture kom jeg i tanke om min gamle HellyHansen-regnjakke. Den havde bare ligget på en hylde i mindst tyve år, men fejlede ingenting og lugtede stadig på den der helt særlige måde af ny regnjakke. Med den på og en kæmpe sweater indenunder kunne jeg holde mig både tør og varm. Og at jeg så ligner en mellemting mellem Kylling og en vesterhavstysker, er jeg blevet for gammel til rigtigt at tage mig af.

Ellers gik der lidt tid med at forberede vores ferie. Jeg havde sat mig i hovedet, at jeg ville på en Rathaus-Führung, men var for sent ude til at nå at få tilsendt de billetter, man ellers kunne booke online. Hvorfor man ikke bare kan printe dem ud selv, ved jeg ikke. Så der var ingen vej uden om at ringe til det lokale tyske turistkontor.

Jeg fik den aller-rareste Tourismus-medarbejder i røret. Han lagde billetter til afhentning, sendte mig en bekræftelse og hævede iøvrigt pengene fra mit kreditkort. Bagefter var jeg pavestolt. For selv om jeg synes, jeg klarer mig nogenlunde okay på tysk, når vi er afsted, så er det altså ikke helt det samme (som i langt fra) at skulle kommunikere via telefon.

Således godt tilfreds med mig selv skulle jeg lige hente et miljømærke til bilen hos FDM.

Det gik ikke helt efter forventning.

- Hvad kan jeg gøre for dig? spurgte FDM-manden.

- Sælge mig et miljømærke til Tyskland.

- Det kan jeg ikke klare, sagde FDM-manden.

- ??

- Jeg har ikke tid, fortsatte han.

- Hvad så? spurgte jeg desorienteret, mens jeg overvejede, om jeg hørte rigtigt.

- Så må du henvende dig et andet sted, meddelte FDM-manden. Jeg er alt for presset.

Sjældent har jeg oplevet mage til arrogance og total disrespekt for kunderne. Måske var det derfor, min hjerne nægtede at vågne op til dåd, og jeg bare trissede hjem i stedet for at hidse mig op til dobbelt størrelse.

Således kan man lynhurtigt falde ned fra sin lille selvtilfredshedssky og lande igen i virkeligheden.

Igår kom vi hjem fra vores miniferie. Og Kamelen, der havde været i pension, viste sin glæde ved at få et akut anfald af roskildesyge. Som hun dog vistnok (7-9-13 og bank under bordet) er ovre igen.

I dag er det mandag og rigtig meget hverdag.

Vi er tilbage i virkeligheden.

Da efterårsferien gik i kage.

PS: Gemalen blev så misfornøjet med FDM-manden, at han røg i nutidens svar på blækhuset og mailede til FDM. Næste dag fik han en uforbeholden undskyldning og 20% rabat på miljømærket.

15 kommentarer:

BedstesBlog sagde ...

Det var da en ubehøvlet opførsel fra den person hos FDM. Godt, at Gemalen klagede over den behandling - en klage var absolut på sin plads!
Service er ved at være en by i Rusland. Man er jo snart helt overrasket og taknemmelig, når man bliver "udsat" for god service :-)

Inge sagde ...

Velkommen hjem.. Det var da pokker til service FDM kunne tilbyde.
Endnu en god grund til ikke at være medlem i det firmas.
Så vidt jeg ved kan man købe disse miljømærker flere forskellige steder i Tyskland, man skal bare huske at medbringe registreringsatseten på bilen. Vi har fået en tysk ven til at købe Berlin-miljø-mærket til os, og han betalte kun de 5€ man tager hvis det købes hos dem selv.

Stegemüller sagde ...

Det var dog en besynderlig opførsel FDM-Manden udviste. Jeg har også været presset på arbejdet, men jeg har da aldrig fortalt folk at jeg ikke kunne levere varen.

M.S. sagde ...

Ih, godt gemalen fik gjort noget ved det og endda endte med rabat:) Vi har også nyt efterårs ferien.

Lene sagde ...

Godt I kom af af etd og godt FDM kunne finde ud af at at give rabat og undskylde sådan en kvajpandes opførsel! :-)

Fruen i Midten sagde ...

Randi: Heldigvis kan man jo opleve god service mange steder. Men da jeg lige havde talt med den sødeste tysker, begyndte jeg godt nok at spekulere på, om det står værre til i DK end andre steder?

Inge: Ja, det kan købes flere steder i Tyskland. Man skal bare lige vide hvor, og det kan jo være lidt træls at skulle ud og lede efter. Smart, at I har en tysk ven til at ordne paragrafferne for jer. Ovenikøbet til lokal pris :-)

Fruen i Midten sagde ...

Stegemuller : Det har du garanteret ikke. Og maN gør det da i hvert fald ikke uden at undskylde!

Mette: Berettiget brok kan heldigvis godt betale sig, for det meste. Dejligt, at I har nydt efterårsferien :-)

Lene: Det er altid stærkt formildende, når folk kan finde ud af at undskylde ;-)

Ellen sagde ...

Vorherrebevares for en klump. Det havde da næsten været bedre, hvis han slet ikke havde taget telefonen.
Jeg ville helt sikkert også have klaget - men det kommer nok ikke helt bag på dig ;-)
Godt I har haft en god og afslappende ferie. Tænkte nok, det var det, der afholdt dig fra besøg i blogverdenen.

Fruen i Midten sagde ...

Ellen: Telefon? Næh, jeg stod (sgu) i hans butik/prøvestation/hvad-det-nu-hedder og modtog hans svada med hængende underkæbe. Det kommer ikke helt bag på mig, at du nok ville have klaget ;-) Ja, det skyldtes alene ferie og lav puls.

Mia Folkmann sagde ...

Nogle gange tror man ikke sine egne ører, når man bliver ekspederet i telefonen. Men godt, at FDM valgte den fornuftige løsning - de er vist til for kunderne, ikke sandt?

Det lyder til, at I har haft en hyggelig ferie trods regnen - og det med regntøjet... ja, det er en af fordelene ved at blive ældre, at man pytter på udseendet. Det skal være praktisk og behageligt... :-)

PS. Lækker kage...

Laika sagde ...

Hurra for mailen når man vil klage. Så får man det gjort istedet for at skulle skrive, poste og sende. For så kan man ikke finde kuglepennen eller kuverten og når så alt er skrevet og parat til afsendelse mangler man frimærket.

Og i virkeligheden hjælper sådan en klage til at FDM manden vil yde en bedre service til den næste kunde.

Fruen i Midten sagde ...

Mia: Jeg har hørt, at FDM er til for kundernes skyld ;-) Hvor skønt, at du bruger pyt som verbum. Det vil jeg også gøre fremover :-) Nemlig, ret lækker - men pyh, hvor var jeg mæt bagefter ...

Laika: Det gør det SÅ meget nemmere at klage, at man lige kan smække en mail afsted. Og ja, det kan kun hjælpe :-)

Liv (pladstilverden) sagde ...

Årh altså den kage der. Pyha. Sidder nu inde i hovedet og laver indkøbsliste til lagkage. Er der ikke snart nogen der har fødselsdag? Eller kan man godt spise lagkage uden?
ps. det er så dejligt at nå den alder, hvor det er ok at ligne vesterhavstysker!
pps. flere af de der byer syd for grænsen har lagt kravet om miljømærker på hylden. og resten taler om at gøre det. håber det kan afhjælpe FDM-mandens pres. lidt.

Fruen i Midten sagde ...

Liv: Der behøver altså ikke nødvendigvis at være en grund til at spise lagkage ;-) Er det rigtigt?! Det bliver da en fest for FDM-manden, når han slipper for så mange kunder i butikken.

A + K = ♥ sagde ...

Tsktsk, sikke noget - godt, der er kage i vente, når man dumper tilbage til virkeligheden med et bump!

- Anne